Još nisu odlučili hoće li uvesti jeftinu mjesečnu kartu ili će subvencionirati prijevoznike, ali jedan od prijedloga je da se ljudi neograničeno voze za 70 kuna na mjesec
Litra benzina košta kao dvije litre mlijeka, što mnoge vozače
dovodi do očaja. Stoga neke europske zemlje smatraju da se treba
više okrenuti javnom prijevozu. Tako Nijemci zato cijelo ljeto
idu kuda ih je volja autobusom, vlakom i metroom, i to za 9 eura
mjesečno.
Španjolci su pak odlučili da će od 1. rujna prigradski i
regionalni vlakovi biti besplatni. A Hrvatska? I naša Vlada o
tome razmišlja, rekao je to prvi put jasno i glasno
u RTL Direktu ministar
prometa Oleg Butković.
Još nisu odlučili hoće li uvesti jeftinu mjesečnu kartu ili će
subvencionirati prijevoznike, ali jedan od prijedloga je da se
ljudi neograničeno voze za 70 kuna na mjesec. Umjesto 300 ili 400
kuna za mjesečni pokaz, zamislite da se za 70 kuna vozite
neograničeno. Tramvajem, autobusom ili vlakom. Da, i to je
moguće.
“Nismo u situaciji da možemo sto posto, ali postoje elementi da
možemo stimulirati javni prijevoz. To bi bio prigradski i
gradski, unutar županija”, najavio je ministar Butković jeftiniji
javni prijevoz kojeg bi sufinancirala država.
Cijena i do 460 kuna
“Živim u Njemačkoj. Karta je 9 eura, ljudi su odustali od
automobila. Puni su vlakovi. Riješio sam se auta. Pa ne ide nitko
autom više, svi ih ostavljaju doma. Zašto bi išli, a mislim da je
to dobro rješenje i za Hrvatsku”, rekao je Ivica
Tunjić iz Njemačke.
Nijemci se voze skoro besplatno. To vrijedi cijelo ljeto, ali ne
i za brze vlakove. Razlog je skupo gorivo.
“Imam vozačku, ali benzin je poskupio, pa onda ne vozim tako
često auto. Parkiran je kod kuće sada. Sad je doma, zagrijava se
na ovom suncu”, rekla je Julijana
Pilaš iz Zagreba.
“Definitivno bih se češće vozio javnim prijevozom, uopće ne bih u
tom slučaju razmišljao o autu. Sada mjesečno na javni prijevoz
trošim 360 kuna”, kaže Pavao iz Zagreba.
Umirovljenici i studenti u Zagrebu tramvaj plaćaju 100 kuna. Dok
se svi drugi voze za 360 kuna. I u Splitu je slično. Cijena ide
do 460 kuna.
Gorivo kako luksuz
“Mi se vrlo malo vozimo. Naš nekakav udio korištenja javnog
prijevoza je puno niži nego od Europe. Jedan od razloga je što je
previsoka cijena karte za naš standard i što je usluga preslaba.
Nema dovoljno polazaka u cijeloj Hrvatskoj. To traži jedno
sustavno ulaganje, u dužem periodu, ali to će na kraju povećati
korištenje i autobusa i željeznica. i to će doprinijeti onome
najvažnijem. Da čuvamo naš planet i da ne idemo autom gdje nam ne
treba”, rekao je Hrvoje Meštrović,
predsjednik Udruge hrvatskih javnolinijskih prijevoznika.
U HUP-u zato vjeruju da moramo početi razmišljati na njemački
način. Pogotovo sada, kada je gorivo postalo luksuz. “Kad je
cijena karte vrlo popularna, dakle, 70 kuna mjesečne karte, onda
će se netko odlučiti kupit takvu kartu i shvatit da mu ne treba
auto. To je jedinstvena karta na razini države. To bi značilo da
netko tko kupi mjesečnu kartu u Zagrebu, dođe u Split ostavi kod
hotela auto i onda koristi javni prijevoz.”
To bi pomoglo zaustaviti iseljavanje iz ruralnih sredina, misle
poslodavci. Ali to znači da nam treba više linija u malim
mjestima gdje se događa i da autobus ide dva puta dnevno.
“To bi bilo super za mene jer ja svaki dan idem s tramvajem i
vlakom. Inače, pokaz plaćam 200 kuna za ZET i HŽ. To mi nije
realno mjesečno davati”, kaže Julijana.
“To treba biti za sve jednako. za stare i mlade. I onda bi i
švercera bilo manje, sad ih je puno. 70 kuna je čisto u redu.
Svako si može priuštiti 10 eura mjesečno, bez brige bi se svi
vozili”, smatra i Tahira Pašić iz
Zagreba, prenosi
Net.hr.