Jedini romobil koje zakon trenutno poznaje su dječja prijevozna sredstva
Već godinama jure po hrvatskim cestama, neki i brže od 50
kilometara na sat, a zakon ih u prometu i dalje tretira kao
pješake tj. dječja prijevozna sredstva. Radi se naravno o
romobilima, čija će se vožnja prvi put zakonski regulirati.
Oni koji mogu voziti brže od 25 km/h morat će se registrirati kao
i sva druga motorna vozila a kada voze nogostupom morat će voziti
brzinom kojom se kreću i pješaci. Oni koji to neće poštivati
platit će 500 kuna kazne. Ali to su tek prijedlozi, s kojima nisu
baš svi oduševljeni.
Nema gdje ih nema. Praktične, tihe, brze eko jurilice na dva
kotača pravi su hit.
Ivana Šajn,vozačica romobila: “Povoljniji je od
automobila, lakše mi je, ne tražim parking, brže dođem, ne čekam
u kolonama. I jeftinije svakako”.
Za hrvatske zakone do sada nisu postojali, romobili su bili
pješaci iako mogu voziti 70 kilometara na sat. A jedini romobil
koje zakon poznaje su dječja prijevozna sredstva.
U Hrvatskoj je oko 20 tisuća romobila, od toga polovina u glavnom
gradu. Za vozače stiže novi zakon prema kojem vozači neće smjeti
juriti brže od 25 km/h.
I za razliku od biciklista neće smjeti na cestu, mjesto im je na
biciklističkim stazama, a kada ih nema, smiju među pješake gdje
će se voziti brzinom 5 km/h. A najjači bi romobili, prema novom
prijedlogu, morali imati i tablice.
Goran Petković, predsjednik Hrvatske udruge vozača romobila: “Ne
sviđaju nam se tri stvari: 1. onaj dio gdje želi registrirati
romobili, a znamo da je EU parlament odlučio da vozila koja nisu
opremljena barem jednim sjedećim mjestom ne podliježu
registraciji. Drugo, što su rekli da ću ograničiti na
biciklističke staze, a 90 posto sela i otoka u Hrvatskoj nema
biciklističke staze što znači da se tamo neće moći uopće
kretati”.
Mlađi od 14 neće ih smjeti ni voziti, oni do 16 samo s kacigom.
Ograničit će im brzinu, ali i snagu na 250 vata što najviše ljuti
romobiliste, ali i monocikliste za koje će vrijediti ista
pravila.
“Svi romobili i čak oni koji su deklarirani u trgovini da imaju
250 vata zapravo imaju više. Što znači da bi se u Hrvatskoj
zabranili svi el. romobili i umjesto da idemo naprijed i budemo
ekološki osviješteni oni će nas vratiti 100 godina unatrag”,
dodao je.
Neki red u prometu se mora znati, kažu na Fakultetu prometnih
znanosti.
“Nisu bili definirani dosad romobili, bilo je sredstvo koje su
ljudi koristili na svoju odgovornost. Problemi su nastajali ako
se dogodi prometna nesreća. Primjerice, ako naletite romobilom na
čovjeka, to se kvalificiralo kao nesreća pješaka i pješaka”,
rekao je Marko Ševroić, s Fakulteta
prometnih znanosti.
Broj takvih nesreća u prometu raste zajedno s brojem vozača
romobila.
Nikola Milas, Služba za sigurnost cestovnog
prometa Ravnateljstva policije: “Stvar je u tome što romobili
imaju male kotače i uzimajući u obzir karakteristike cesta može
doći do pada i najgorih prometnih nesreća”.
Što zbog njihove nepažnje, što zbog loše infrastrukture
romobilisti su česti gosti na Traumi. najčešće oni od 35 do 50
godina.
Stjepan Ćurić, specijalist ortopedije:
“Primjećujemo sve veći broj ozljeđenih romobila. To su najčešće
ozljede glave, zgloba ručnog i nožnog. U svijetu su zabilježeni i
smrtonosni slučajevi. kod nas od težih slučajeva događaju se
prijelomi zgloba nosa”.
Strože kazne koje će biti od 200-500 kuna i novi zakonski okviri
te bi nesreće trebali malo smanjiti. No romobilsiti se nadaju da
će im ipak biti dozvoljena brzina veća od 5 kilometara na sat
među pješacima.
“Meni to nije logično jer romobil u pješačkoj brzini od 5 km na
sat ne možeš održati ravnotežu, na biciklu još možeš, ali na
romobilu ne možeš”, rekla je Ivana.
Vozači romobila svjesni su da više ništa neće biti isto, ali
nadaju se da će zakon biti logičniji od prijedloga.