Rezultati istraživanja pokazali su da 80 posto ispitanika podržava zabranu rada nedjeljom
Ministarstvo gospodarstva stavilo je u javnu raspravu uvođenje
neradne nedjelje i blagdana za trgovine od siječnja 2022. godine.
Javna rasprava nosi naziv Savjetovanje o obrascu prethodne
procjene za nacrt prijedloga zakona o izmjenama i dopuni
Zakona o trgovini, što znači da je pokrenuta zakonska
procedura uvođenja neradne nedjelje za trgovine.
U Ministarstvu ističu da će ova izmjena “imati značajan utjecaj
na građane, posebno na obitelji, i to u pozitivnom smislu”.
Nadalje, navode da je za “dan tjednog odmora izabrana nedjelja
zbog tradicije i kulture u Hrvatskoj”, piše
Index.
Analiza tržišta Hendal: Većina podržava zabranu rada nedjeljom
Prvo je istraživanje tržišta Hendal iz 2019. godine, prema kojem
većina ispitanika podržava zabranu rada nedjeljom.
“Agencija za istraživanje tržišta Hendal provela je 2019. godine
istraživanje Stavovi radnika o radnom vremenu, na
nacionalno reprezentativnom uzorku od 1000 zaposlenih osoba.
Rezultati istraživanja pokazali su da 80 posto ispitanika
podržava zabranu rada nedjeljom. Potrebno je također istaknuti, a
vezano za prekovremeni rad radnika zaposlenih u djelatnosti
trgovine, kako je istraživanje agencije Hendal pokazalo da kod
61.1 posto radnika prekovremeni rad nije bio pisano naložen
i potvrđen, a kod 40.2 posto radnika prekovremeni rad nije
niti bio evidentiran niti plaćen”, navode iz Ministarstva.
Ipsos istraživanje : Nedjelja se najviše koristi za
razonodu, obitelj i duhovne aktivnosti
Pozivaju se i na istraživanje agencije Ipsos. Riječ je o
terenskom anketiranju iz 2020. godine, u kojem ispitanici kažu da
nedjelju najviše koriste za razonodu, druženje s obitelji i za
duhovne aktivnosti.
“Tijekom prosinca 2020. godine agencija Ipsos provela
je istraživanje stavova građana o radu nedjeljom metodom
terenskog anketiranja na nacionalno reprezentativnom uzorku od
1000 osoba starijih od 16 godina”.
Uz činjenicu da relativno velik broj građana (trećina ispitanika)
radi nedjeljom, ona je za većinu hrvatskih građana dan koji
je, prije svega, posvećen fizičkom odmoru, razonodi, druženju s
obitelji, kao i duhovnim aktivnostima. Također, za najveći broj
hrvatskih građana nedjelja nije dan koji je ispunjen potrošačkim
aktivnostima. Relativno mali broj sudionika
istraživanja izjavio je da kupnju obavljaju svake nedjelje.
Ako kupuju svake nedjelje, najveći broj građana tada kupuje u
pekari (13%), malim dućanima mješovite robe (8%), dok su
trgovački centri ona prodajna mjesta na koja građani u najmanjem
broju odlaze kupovati svake nedjelje (2%). Dakle, iz ovog
istraživanja proizlazi da 57% građana nikada nedjeljom ne kupuje
u trgovačkim centrima”, stoji u javnoj raspravi.
Nadalje, u toj anketi ispitanici smatraju da bi poslodavci za rad
nedjeljom trebali povećati satnicu za 100 posto ili više.
“Generalno gledajući, rad nedjeljom, iako bi bio adekvatno plaćen
i podrazumijevao pravo na drugi slobodan radni dan, nije
prihvatljiv većini građana Hrvatske. Naznačeni trend, prema
kojemu oko 2/3 građana iskazuje negativne stavove spram rada
nedjeljom, potvrđen je i činjenicom da 72% ispitanika uglavnom
ili u potpunosti podržava prijedlog regulacije rada trgovina tako
se nedjelja odredi kao dan tjednog odmora. U pogledu satnice koju
bi poslodavci trebali isplaćivati za rad nedjeljom većina
sudionika smatra da bi je trebalo povećati za 100% ili više”,
pišu.
Izvor:
RTL