Smash je posjetio Poduzetnički inkubator Bios u Osijeku. Razgovarali su s Ivom Koški (direktorom), Tihanom Pekanov (kordinatoricom projekata) i Belom Ikotićem (kordinatorom projekata) o tome kako se može 'uči' u Bios, koje projekte planiraju u bližoj , a koje u daljoj budućnosti. Prenosimo vam i fotografije coworking ureda koji bi trebali biti gotovi do travnja ove godine.
[blockquote]Prvi nam je sugovornik bio Bela Ikotić, koja nam je objasnio kako ‘uči’ i raditi u Biosu ukoliko imate odličnu poduzetničku ideju:
Do nas se uvijek može doći raznim modelima, preko telefona, interneta, e-maila. Zatim dogovorimo sastanak i dođete ovdje, popričate s nama o svom poslovnom modelu ili ideji, a mi vam onda savjetujemo je li to isplativo ili nije. Svakome individualno pristupamo, dajemo savjete i ideje. Pokušavamo maksimalno pomoći da se taj plan realizira. Svima koji dođu ovdje, njihova je ideja najbolja, međutim to nije istina jer kada se uhvatiš u koštac s raznim troškovima vrlo lako možeš propasti. Mi te projekte gledamo iz druge perspektive i možemo pomoći pri realizaciji. Neke su ideje dobre, ali možda su krivo postavljene, kroz taj osobni razgovor volimo riješiti neke stvari čisto zbog toga da osoba koja u to ulazi bude svjesna rizika i nekih drugih stvari.
Koliko se tvrtki, koje su bile Biosu, postavilo na noge i uspješno nastavilo s poslovanjem?
Imamo nekoliko primjera, naravno da ćemo navesti najbolje primjere. To su one koje su prošle idealan put, došle su ovdje, radili su pet godina, poslije toga su imale potrebe za širenje i otišle su u poslovnu zonu. U ovom primjeru konkretno to je bilo Tenje, tamo su napravili objekt i nastavili su raditi. Grad na ovaj način pomaže u razvoju poduzeća jer na samome početku, grad ti je dao povoljan prostor i stručnu pomoć u Biosu, a nakon što si se razvio, dobio si povlašteno zemljište i ostale pogodnosti. Naravno, bilo je i nekih neuspješnih priča, razloga ima puno. Najčešći je problem u lošem vođenju poslovanja, po mom mišljenju to je razlog 60%-70% propadanja tvrtki oko kojega se vrti. Manje – više sve pada na pleća šefa, vlasnika, direktora koji je sve to u jednom i neki loš potez košta poduzeće propadanja.
Coworking space uskoro će biti u Biosu, što nam možete reći o tome?
Coworking već postoji u Hrvatskoj, u Zagrebu. Ipak, u Zagrebu je to privatna investicija, dok je u Osijeku riječ o ulaganju grada. U Osijeku bi taj prostor trebao služiti za kolaboraciju radnih ekipa, zapravo i je poanta coworkinga suradnja ne samo informatičara, već dizajnera i ostalih koji se sklapaju kako bi pomogli jedni drugima. Tako bi se mogli spajati timovi i koji će kreirati nešto novo, trebale bi se rađati nove ideje.
Po kojem ćete principu birati ljude za coworking space i koliki će mu biti kapacitet?
Plan je imati 25 radnih jedinica, nema tu pretjerane selekcije. Da bi se nešto izrodilo, moraš pustiti sve, a onda kroz neke filtere provlačiti i dobiti nešto. Tu mogu biti novinari, dizajneri, informatičari, polu freelanceri… Mi još učimo o tome, bili smo u Zagrebu na razgovoru s njihovom ekipom kako bi saznali sve detalje kako upravljati tim ljudima tj. kako dodati vrijednost. Cilj je nakon nekog vremena skupiti njih troje-četvero s kvalitetnim projektom, izvući ih iz tog nekog prostora i gurati ih prema startupu.
Kada sve to kreće?
Startat će negdje, da ne bih iskakao previše, u četvrtom mjesecu vrlo vjerojatno. Termine je uvijek najlakše obećati pa pobjeći, ali četvrti mjesec vrlo vjerojatno. Još uvijek sve učimo, trebat će nam godina dana da sve sjedne na svoje mjesto, ali vjerujem kako će i ovaj projekt proći uspješno.
Uz coworking, planirate još neke zanimljive projekte. Koji su to?
Mi ćemo uz coworking, u travnju ili svibnju postati Microsoft Innovation centar. To je manje više zasnovano na suradnji centra kao što je Bios, sveučilišta i novih tvrtki. Radi se na inovacijama, inkubacijama, novim alatima na Microsoft platformi. Daju se isto tako seminari, iako ih ne bi tako nazvao, rekao bih prije da su to strogo usmjereni tečaji i treninzi za napredne stvari. Svrha je da se stvara nešto novo. I coworking i Microsoft Innovation centar su inkubatori u inkubatoru. Očekujemo prave rezultate ova dva alata tek iduće godine, ova je godina rezultat prilagođavanja.
Razgovoru se priključila i Tihana Pekanov koja je predstavila svoj projekt, koji je financiran sredstvima Europske unije. Evo što nam je rekla Tihana:
Bios provodi projekt koji je financiran sredstvima Europske unije, za razvoj ljudskih potencijala. U sklopu projekta, koji se zove: “U korak s globalnim trendovima za usklađenost s aktivnom politikom tržišta rada”, obučit ćemo 32 visoko obrazovane osobe, razvit će se nova edukacija za razvoj mobilnih aplikacija. Sada smo trenutno u fazi prikupljanja kandidata, imamo dosta prijava, više nego što smo planirali. Razmatramo da ih sve uzmemo u obzir, ali ovisimo o kapacitetu učionice. Edukacija će se održavati na ETF-u, traje 244 sata, a uloga Biosa u svemu tome je da te ljude potiče na samozapošljavanje.
Prijavilo se više ljudi nego su planirali.
Dobili smo puno više prijava i to iz raznih smjerova. U ovom projektu smo tražili osobe visokoobrazovane tehničkog usmjerenja jer je takav bio natječaj, a prijavili su se sa svih smjerova obrazovanja.
Za kraj smo ostavili razgovor i s gospodinom Ivom Koški, direktorom Biosa koji nam je pričao o budućim planovima ovog vrlo uspješnog inkubatora.
Otvorenje nove zgrade Biosa bit će u svibnju, u njoj će biti 24 nova prostora,11 u prizemlju za proizvodnu djelatnost i 13 na katu za informatičke djelatnosti, jedna mini konferencijska dvorana od 75 kvadrata za održavanje sastanaka i edukacija. Interes za novu zgradu je negdje 70% prema pismima namjere. Ima svega, od tekstila, prodaje metala, proizvodnje kozmetike, proizvodnje solarnih ploča po mjeri… Ali kad dođe do potpisivanja ugovora, vidjet ćemo što će se od toga realizirati.
Saznali smo i malo više detalja o tome kako funkcionira suradnja između Biosa i njegovih stanara.
Na nama je da osiguramo prostor i tehničke karakteristike koje informatičarima odgovaraju, imamo mogućnost da informatičari zakupe svoje vodove posebno, povećamo brzinu interneta… Sva ova tehnička pomoć nekom više treba, a nekom manje. U dijelu vezanom uz poduzetništvo smo mi stručniji i u boljoj situaciji za pomoći, dok o informatici ne znamo baš puno. Gledamo da zajedničkom sinergijom dođemo do što boljeg rezultata.
Bios treba posebno pohvaliti zbog njegovih uspješnih projekata poticanja poduzetništva i poduzetnika, a gotovo sve projekte financirali su dijelom i sredstvima iz EU fondova što je svakako pohvalno.
U zadnjih smo par godina orijentirani na EU fondove u kojima se može dobiti dosta sredstava za razvoj poduzetništva i inovacija. Mi smo korisnici tih sredstava, Tihanin projekt je jedan od primjera, projekt izgradnje nove hale i virtualni inkubator isto tako su financirani sredstvima EU fondova. Imamo dosta iskustava u cijelom procesu, od ideje do onoga kako izgleda na papiru, konkuriranja na natječaju i dobivanja sredstava, pa sve do provedbe. Na prekograničnoj suradnji je primjerice od prijavljenih 150 projekata, desetak ih je samo dobilo, a među onima koji su doveli.
Postoji i plan o proširenju kapaciteta, ukoliko bude potrebno.
Postoji idejno rješenje za podizanje drugog i trećeg kata u drugoj zgradi Biosa, ali idemo prvo vidjeti da se ovo završi, otvori i sve popuni jer interes na papiru ne mora značiti da će to biti popunjeno i u praksi. Nakon toga ćemo razmišljati o ovome proširivanju.[/blockquote]
Tekst: Marijan Palić/Smash