Nova 2020. trebala bi biti prekretnica u automobilskoj industriji
Stiglo je novo doba, čak i za proizvođača kultnih sportskih
automobila. Taycan je prvi Porscheov potpuno
električni model. Ukupno pet komada električnih automobila u
potpunosti će demolirati, ali samo zato da bi provjerili
jesu li doista najsigurniji što mogu biti.
Posjetili smo Landsberg, grad nedaleko od Münchena i bili smo u
ADAC-ovu pogonu za testiranje sigurnosti.
Stručnjaci ovdje njemački precizno i pedantno pripremaju svaki
detalj kako bi rezultati ”crash testa” koji će uskoro
uslijediti bili potpuno pouzdani. Ovdje se u posljednje 22 godine
razbilo oko dvije tisuće automobila kako bi se vidjelo tko
udovoljava strogim EURONCAP-ovim kriterijima za
dobivanje zvjezdica iz sigurnosti.
Srce nas boli kad vidimo kako se razbijaju skupocjeni automobili.
Međutim, rijetko kad se sjetimo kako glavni teret izdržavaju
lutke. Ova desetogodišnjakinja i šestogodišnjakinja koštaju oko
100.000 eura po komadu. Razlog je taj što su ne samo teške i
izdržljive, već i prepune senzora.
Senzori će iščitavati na kojim je točno točkama došlo do najvećih
sila koje bi stvarnim putnicima mogle nanijeti ozljede. EURONCAP
strogim standardima autoindustriju gura da sve više ulaže u
sigurnost. Ne samo putnika u autu već i svih drugih
sudionika u prometu.
“Kad smo 1997. testirali prve automobile, oni su se raspadali”
“Kad smo 1997. u EuroNCAP-u testirali prve automobile, oni su se
raspadali. Nisu svi niti imali zračne jastuke. Sad vidimo da čak
i mali, jeftini auti pokazuju dobre rezultate u
stabilnosti jer su opremljeni i zračnim jastucima za vozača
i suvozača, bočnim jastucima, a zatezači sigurnosnog pojasa imaju
graničnike”, rekao je voditelj Odjela za frontalne sudare
u EURONCAP-u Volker Sandner.
Preklani, na 20 obljetnicu postojanja, EURONCAP je objavio
usporedni test tada nove Honde Jazz i starog Rovera 100. Razlika
u sigurnosti između novog auta s pet i starog auta s jednom
zvjezdicom je nemjerljiva. Stariji, osobito oni jeftiniji auti,
lomili su se poput dječjih igračaka i teško da bi netko u Roveru
preživio ovih 64 km na sat. Novi Porsche trebao bi zadovoljiti i
najstrože sigurnosne standarde, ali ništa nije sigurno dok se
auto doista ne sudari sa zidom. Na testiranju koriste kamere koje
snimaju super usporeno.
Kada samo vidjeli usporene snimke, bilo nam je jasno zašto je
udarac bio tako glasan. 2300 kilograma naletjelo je na zid s
metalnim izbočenjem brzinom od 64 kilometra na sat. Sva silina
udarca prelila se na prednji dio auta koji je potpuno
uništen. Tek oni koji su se nagledali ”crash testova” znaju na
što moraju obratiti pozornost i kako ih ne smije zavarati totalka
prednjeg dijela.
“Oni koji prvi put gledaju rezultate,nakon što vide razbijen
prednji kraj, uvijek kažu kako izgleda grozno i pitaju se
što je s vozačem. Ali vrata se mogu lako otvoriti, što pokazuje
da je vozaču ostalo prostora. Možete mu normalno pristupiti i on
bi vjerojatno mogao sam izići”, rekao je Sandner.
Razbijanje C klase
No, ovo je bio tek prvi od pet velikih testova koje je Taycan
morao proći. Idućih dana demoliranje se nastavilo, a mi smo
moderne sigurnosne sustave testirali u kaosu zagrebačkog prometa.
Mercedesova C klasa svojih je pet zvjezdica iz
sigurnosti već zaradila, a u ovoj priči je poslužila kao primjer
toga što premium auto nudi u stvarnim uvjetima. Lepeza pomoćnih
sustava koje se vozaču nude kao da nemaju kraja. Sustav
upozoravanja alarmirao nas je i vizualno i zvukom kad smo se
namjeravali prestrojiti dok nam je netko u mrtvom kutu.
To je osobito korisno na cestama s više traka, poput
zagrebačkog Zelenog vala. Radari i kamere su aute i pješake često
prepoznali i prije nego što smo ih imali prilike vidjeti i vozač
mora biti zahvalan tehnologiji koja mu stoji na
raspolaganju.
Isprobali smo i sustav automatskog parkiranja, to je jedan od
primjera u kojem je očito kako kompjuter može preuzeti ulogu
vozača. Auto sve radi sam. Ovo je osobito korisno u situacijama
kad je vozač nesiguran jer je parkirno mjesto usko, a sa svih
strana dolaze auti i pješaci.
Ovo je mali pogled u budućnost jer Mercedes već sad ima mnoge
sigurnosne sustave koji bi od svibnja 2022. trebali biti obavezni
za sve nove, a od 2024. i za sve postojeće modele koji će se
prodavati u Europi. EU komisija je izglasala kako će svi
proizvođači morati uvesti 30 sigurnosnih tehnologija, među kojima
su:
- upozorenje kad vozite brže od dopuštenog
- sustav koji vozača upozorava ako je preumoran ili mu pogled
bježi s ceste - sustav kamera i senzora za sigurniju vožnju unatrag
- mogućnost ugradnje senzora za mjerenje alkoholnih para i
obavezan uređaj sličan crnim kutijama u avionu koji će pomagati u
očevidima.
Osobito su korisni aktivni sustavi koji doista reagiraju umjesto
vozača. Baš njih EURONCAP-ovi stručnjaci ističu kao one koji već
sad spašavaju mnoge živote.
“Velike nove stvari su sustav za praćenje traka i sustav
automatskog kočenja. Oni su jako važni za sigurnost, a u
posljednjih nekoliko godina razvili su se do razine gdje pokazuju
odlične rezultate”, rekao je Sandner.
Sustav automatskog kočenja
Sustav automatskog kočenja ovisno o brzini potpuno
zaustavlja ili znatno usporava auto kad vidi da je sudar
neizbježan, bilo s autom ispred koji je naglo zakočio,
biciklistom ili pješakom.
Mnogi sigurnosni sustavi testirali su se u Mićevcu na
ORYX-ovu poligonu za sigurnu vožnju. Ključ
smo predali iskusnom treneru Kristianu koji nas je proveo
poligonom.
“I na treninzima sigurne vožnje vidimo da od deset polaznika
možda dva znaju kako se pravilno koristi čak i najosnovniji
ABS, a o ESP-u i drugim
modernim sustavima kojih ima sve više, da ne govorim”, rekao je
trener sigurne vožnje Kristijan Rukljač.
ESP je, srećom, već odavno postao standard i od 2015. obavezan
kod svakog novog vozila u Hrvatskoj. Hrvatske su ceste jedne od
najopasnijih u Uniji u kojoj godišnje gine oko
26.000 ljudi. Od Hrvata više u prometu ginu samo Rumunji,
Bugari i Letonci. 331 osoba poginula je lani na našim cestama. I
dalje vidimo mnogo smrtnih slučajeva i teških ozljeda. Zašto se
to događa i u 2019. godini?
“I dalje imamo puno starih automobila koji su stari deset,
petnaest ili dvadeset godina, a koji nemaju ovakve rezultate.
Trebat će još vremena da vidimo puni učinak tih tehnologija i
smanjenje broja smrtnih slučajeva na cesti”, rekao je Sandner.
12 i pol godina prosječna je starost automobila na našim cestama,
najviše zbog velikog uvoza rabljenih vozila. Na tehničkim
pregledima pada otprilike svaki četvrti auto. Dok najmodernije
sustave gledamo u novim modelima, žalosno je to što će vjerojatno
proći dosta godina prije nego što one posluže prosječnom
hrvatskom vozaču.
“I dalje je vozač taj koji upravlja. Dajemo mu podršku sustavima
poput onog za praćenje traka, sustava kočenja u opasnim
situacijama ili za detekciju mrtvog kuta. Sve te tehnologije
pomažu vozaču da ne napravi nesreću. Sustavi nadzora upozoravaju
ga da treba ostati budan i da se zaustavi kad je umoran. Svi ti
sustavi komuniciraju s vozačem, ali i dalje je on taj koji je za
volanom. Idući korak je da vozača maknemo iz te jednadžbe i da
auti voze autonomno”, rekao je Sandner.
Čovjek je kriv za 95 posto svih nesreća
Tome se osobito raduje Mate Rimac. Iako je zaljubljenik u vožnju,
i sam priznaje kako čovjek koji je kriv za 95 % svih nesreća
u prometu nema što tražiti za volanom.
“Ako se gleda racionalno, po brojevima, nema apsolutno nikakvog
smisla da mi ljudi vozimo aute. To će biti brzo, nadam se,
zabranjeno. Iako sam entuzijast za automobile, to je najveća
gospodarska šteta koju činimo kao čovječanstvo. Kao prvo, milijun
i 200 tisuća ljudi godišnje gine u automobilu. To je kao da
Boeing 737 pada iz zraka svaki sat, svaki dan”, rekao je
osnivač tvrtke Rimac Automobili Mate Rimac.
Onaj pravi iskorak neće doći
elektrifikacijom, već autonomnom vožnjom i to
je stvar koja će ne samo kompletnu autoindustriju preokrenuti
naglavačke već će promijeniti cijeli svijet, kao što su ga
mobiteli promijenili unatrag 20 godina.
No, idemo korak po korak i svaki u laboratoriju razbijeni auto za
milimetar pomiče granicu sigurnosti. Nakon što je Taycan
demoliran na sve moguće načine svi rezultati su bili izvrsni
ili vrlo dobri. Sve u svemu, dovoljno da Porsche Taycan dobije
EURONCAP-ovih maksimalnih pet zvjezdica za sigurnost. Zbog
neprekidnih pomaka u sigurnosnim sustavima koji se bilježe u
posljednje 22 godine, u Europi je, prema grubim procjenama,
spašeno 90-ak tisuća života. Vozači samo ne smiju zaboraviti kako
su tehnologija i silni pomoćni sustavi baš to – pomoćni sustavi i
kako se nikad ne smijemo osloniti samo na njih.