Istražili smo koliko smo doista bliže europskim i svjetskim sniženjima
Vjerojatno ste u posljednje vrijeme već primijetili da su
cijene po trgovačkim centrima snižene, no, tek
od danas službeno kreće ljetno sezonsko sniženje koje ima svoja
pravila.
Iz godine u godinu izlozi su prekriveni sve većim i privlačnijim
natpisima popusta. Gotovo da nema trgovine u Hrvatskoj bez
crvenih oznaka i riječi od kojih krv u žilama teče brže, a zbog
kojih se tim istim tempom prazne i novčanici.
Stiglo je doba godine kada je teško ući u neki šoping centar, a
izići praznih ruku. Pa makar ništa i ne trebali.
Kupuju li Hrvati na sniženjima?
“Došla sam s mamom na kavu, ali onda smo vidjele popuste pa smo i
došle. Kupile smo haljine i neke traperice”, kazala je
Ivona Štiberc iz Rijeke.
A sniženja su za svačiji džep – od 20-ak kuna za majicu, do
primjerice 700 za torbu. Gotovo svi koji su nešto kupili,
zadovoljni su uštedom.
“Suknju na 70 posto, donje rublje na 50 posto”, rekla je
Josipa.
“Ima, može se naći. Možda nema svih brojeva jer ljudi odmah sve
pograbe, ali ok”, kazala je Ana Štorga.
Trgovci crvene naljepnice odavno postavili
A konačno možemo biti zadovoljni i što su došla vremena u kojima
ne moraju baš svi paziti na svaku kunu.
“Trenutno kod mene ništa nema sniženja. Aha bez
sniženja ste kupili? Bez. Kako
to? A ne trebam sniženje. Šta da vam kažem”, rekao
je Stipe Candrun iz Ogulina.
Iako danas službeno počinje shopping manija, trgovci su crvene
naljepnice već odavno postavili.
“Krenulo je od 11.6., pa evo do danas, danas je krenulo sale i to
je to. Razlikuju li kupci ta dva pojma ili je njima
bitno samo da je sniženo? Bitno da je sniženo, da
se istakne crvena cijena i što veće sniženje to bolje naravno”,
istaknula je voditeljica poslovnice, Ana Črček.
Kupci već znaju što ih očekuje
Jer prema zakonu to mogu i izvan ovih 60 dana sezonskog sniženja,
samo ga moraju označiti kao akciju, popust ili rasprodaju. Od
uvođenja ovog zakona 2015., kupci već znaju što ih očekuje.
“Prema praksi zadnje 2 do 3 godine, vidimo da ti prometi u
trgovini za vrijeme sezonskih sniženja rastu i do 30 posto više,
znamo da je 7. i 8. mjesec velika turistička sezona tako da dio
tih brojki odlaze na turizam, ali svakako i sezonska sniženja
uzimaju dio kolača”, kazala je direktorica Sektora za trgovinu
HGK, Tomislava Ravlić.
A i prednjačimo u susjedstvu. U Sloveniji sniženja kreću tek 2.
ponedjeljka u srpnju, a u Italiji svaka pokrajina ima svoja
pravila. Iz HGK tvrde i da smo u praksi sve bliže velikim
europskim i svjetskim sniženjima, no trgovce na to ne obvezuje
nikakav zakon, već samo poštena trgovačka praksa.
Većina kupaca pozdravlja ono što vidi u dućanima, zadovoljna je,
ali često imamo priliku čuti da se kupci osjećaju
prevarenima.
No, kupci se često žale
Gošća RTL-a Danas bila je Dijana
Kladar iz Saveza udruga za zaštitu potrošača. Ona je
istaknula kako se kupci najčešće žale na činjenicu da trgovac
neposredno prije sniženja digne cijenu proizvoda i onda ju
spušta.
“Također, kažu da im često trgovci kažu – ne možete vratiti
proizvod kojeg ste kupili na sniženju. To nije istina, imate
potpuno sva prava kao i da ste kupili robu u redovitoj prodaji.
Isto tako, kad vam vraćaju novac u slučaju da nešto nije u redu s
proizvodom, onda vam vraćaju novac po onoj cijeni koju ste kupili
u trgovini, a ne višoj cijeni”, istaknula je Kladar i dodala kako
potrošači često ne znaju da kad kupuju robu u recimo shopping
centru, da ne mogu vratiti proizvod ako im recimo ispadne
preskup.
“No, to pravo imaju u online prodaji. Ono što je činjenica,
trgovci često daju mogućnost iako nije propisana po zakonu. Daju
mogućnost potrošačima da vrate proizvod u određenom
roku. Što se tiče vraćanja proizvoda trgovci daju puno
veća prava nego što su propisana zakonom. Čak u nekim dijelovima
imamo veći standard prava nego u drugim državama Europske unije”,
kazala je Kladar.
Za kraj je poručila da ukoliko trgovac označi da je sniženje
70 posto, a u trgovini postoji samo jedan
proizvod po toj cijeni, to se može prijaviti inspekciji koja će
to dodatno istražiti.