U središtima gradova umjesto robe sve više će se prodavati usluge

Trgovina, odnosno maloprodaja u gradu Osijeku prolazi kroz velike promjene. Slično je i u ostalim hrvatskim gradovima. Bio je to povod za razgovor o perspektivi maloprodavača te u kojem smjeru ide razvoj trgovine.

Naš sugovornik je mladi znanstvenik, dr.sc. Dario Dunković, jedan od autora knjige Ekonomika trgovine, koju uz njega potpisuju Zdenko Segetlija, Nikola Knego i Blaženka Knežević.

Što se događa s trgovinom u središtima velikih gradova?
– Broj maloprodajnih objekata izvan gradova sve više raste. Rezultat je to širenja, dolaska novih ili posljedica preseljenja trgovaca iz središta grada. To je globalni trend. Unatoč tome, središta gradova neće izgubiti obilježje trgovačkog središta niti će izgubiti svoju ulogu, jer se to nije dogodilo ni u ostalim europskim gradovima koji su prolazili slične faze razvoja. No, moramo učiniti mnoge zahvate u središtu Osijeka kako bismo ga prilagodili uvjetima kakvi nas očekuju u budućnosti i kako bi ono postalo konkurentno maloprodajnim centrima.

Kupci žele udobnost

Kakve se strukturne promjene očekuju?
Centar grada općenito povezujemo s višim cijenama, većom koncentracijom ljudi i jedino tamo dostupnim stvarima. Kako bi u današnjim uvjetima povećali uspješnost centra treba postići okruženje koje će pružiti udobnost za provođenje slobodnog vremena, mogućnosti ekspanzije poslovnih ureda, pristup visokokvalitetnom javnom prijevozu i parkirnim površinama te specifičnu maloprodajnu ponudu. Istraživanja u razvijenim zemljama pokazuju da su restriktivne mjere nacionalnih i lokalnih vlasti u gradnji prodavaonica izvan grada znatno utjecale na strukturne promjene u središtima gradova.


Koja obilježja treba imati uspješno središte grada?
– Modernizacija gradske jezgre platforma je za razvoj suvremene maloprodaje u središtu grada i teško se mogu očekivati pomaci bez ispunjavanja tog preduvjeta. Arhitektonska obilježja budućih građevina treba prilagoditi trgovini i potrebama kupaca. Kupci se žele osjećati posebno dok borave i kupuju u središtu grada. Inovativnim tehnologijama treba dati prednost, ali i tradicionalni maloprodavači u centru grada imaju velik potencijal kao i nove prodavaonice tradicionalnog izgleda. U budućnosti će se nametnuti prevladavajuća prodaja usluga u središtu u odnosu prema prodaji robe, a poželjna je zastupljenost i nekih novih usluga.

Što je danas najveći problem za male trgovce u Osijeku?
– U trgovini u Osijeku već duže vrijeme vladaju složeni uvjeti s kojima se mali trgovci teško nose. Glavni je problem kako privući kupce. Postavio bih protupitanje: Što toliko privlači kupce u trgovački centar? Tamo prevladava istodobna konkurencija i kooperacija većeg broja trgovaca i ugostitelja, što se odražava na cijene. Taj sinergijski učinak u kombinaciji sa zabavnim sadržajima, raznolikom ponudom proizvoda i usluga, najnovijim tehnološkim dostignućima i blještavim dizajnom interijera utječe na veliku privlačnost tih objekata. Iskoristimo prednosti takvog koncepta i kod razvoja središta grada, gdje su mogućnosti za jačanje doživljaja kupnje i poslovanja mnogo šire, uzimajući u obzir arhitekturu, prirodno zeleno okruženje, tradiciju.

Jačat će utjecaj diskontnih prodavaonica

Kako vidite razvoj maloprodaje u Osijeku?
Kao i ostale gospodarske sektore tako i maloprodaju obilježava nagli razvoj. On je izuzetno brz, čak “neprirodan”, što lokalnim trgovcima predstavlja veliku prijetnju za opstanak. Svjesni smo rivalstva između domaćih i stranih trgovaca koje kupci jasno razlikuju. U posljednjih desetak godina izmijenjalo se nekoliko dominantnih maloprodajnih modela koji su u razvijenim europskim zemljama sazrijevali znatno dulje. Sjećamo se posjećenosti robnih kuća, zatim dolaze u prvi plan diskontne prodavaonice Alastor/Velpro, Getro, Metro, Lidl. Kasnije liderstvo preuzimaju oblici sa supermarketom u središtu i nekoliko popratnih prodavaonica u jednom objektu. To su, primjerice, Kaufland, TC Osijek – Emmezeta, Mercator, Interspar. Privlačnost je bila podjednaka. Zatim otvoreni oblik shoppingmalla u južnom dijelu grada, koji su danas zamijenila dva centra zatvorenog tipa sa zabavnim sadržajima. Prema mojim prognozama, jačat će utjecaj diskontnih prodavaonica koje predvodi Lidl, dok će Cash & Carry sektor za sada biti bez promjena. U gradskoj jezgri će supermarketi zadržati trenutnu poziciju, koja nije više sjajna, no unutar njih traži se postojanje neprodajnih površina. Različiti oblici malih priručnih prodavaonica u centru grada imaju velike izglede, s tim da uz namirnice, piće, časopise, moraju ponuditi i neke dodatne usluge koje do sada nisu nudili – snack, srećke, e-kiosk, kavu, zagrijavanje brze hrane i sl. Prema trendovima, razvoj maloprodaje robe u centru grada predvodit će specijalizirane prodavaonice luksuznijom robom. Više nije isplativo ulagati u neke postojeće koncepcije grupiranja malih prodavaonica u malom prostoru jer ih kupci ne smatraju privlačnima i one će nažalost nestati. Iako mi ne idemo u tom smjeru, ali maloprodajni prostori u europskim gradovima zauzimaju sve više mjesta na kolodvorima i zračnim lukama. Kao još jednu odrednicu razvoja, bit će vrlo zanimljivo vidjeti kako ćemo prihvatiti način kupnje uz pomoć mobilnih telefona dok šetamo među prepunim policama jer predstoji nam uvođenje ove tehnološke inovacije na lokalno tržište.



Ima li granica u gradnji velikih maloprodajnih objekata u Osijeku?
Granica se može postaviti kroz planiranje građevinskog prostora i druge oblike restrikcija, no konkurencija nema granice.
Što je bitno za konkurentnost u maloprodaji?
– Danas kupcima nije važna samo cijena proizvoda i lokacija prodavaonice, nego i bogati popratni sadržaji, vizualni doživljaj, ali i susretljivost prodavača. Kupce privlače i novi brendovi, blještavilo interijera i eksterijera te inovativne tehnologije, uključujući i načine plaćanja.

Kako ocjenjujete regulaciju trgovine i predstojeće izmjene Zakona o trgovini?
Novim izmjenama Zakona liberalizira se radno vrijeme što će poboljšati operativnost maloprodaje i pogodovat će željama kupaca, a nastojalo se smanjiti i prepreke za gradnju velikih trgovačkih centara. Olakšava se ulazak stranih maloprodajnih lanaca, što će dovesti do jačanja konkurencije, ali i pregovaračke moći maloprodavača u odnosu prema proizvođačima. Mali maloprodavači time su još više izloženi prema velikima. Zakonski okvir treba zagovarati razvoj onih oblika distribucije i maloprodaje koje potiču gospodarski rast na dugi rok.



[important title=KUPCI IDU U JOŠ ATRAKTIVNIJE CENTRE]
Troše li naši građani sada više nego prije?
Veća ponuda proizvoda i usluga te djelotvoran moderan marketing značajno utječu na porast potrošnje. Veliki centri mogu kratkoročno čak i snažno utjecati na strukturu i visinu osobne potrošnje kod stanovništva gravitacijskog područja. Unatoč otvaranju više od 100 novih prodavaonica u Osijeku početkom godine, i dalje ima kupaca koji odlaze u Zagreb, u još atraktivnije centre.[/important]
[important title=Maloprodaja se razvija brže nego ikada]
Što je poruka nedavno objavljene knjige o trgovini?
– Maloprodaja je postala izuzetno zahtjevno područje za istraživanje. Uspjeli smo znanstvenoistraživačkim pristupom stvoriti sveobuhvatni materijal koji će udovoljiti najvišim zahtjevima visokoškolskog procesa u idućem razdoblju te pridonijeti kvaliteti struke. Obradili smo najvažnije spoznaje o suvremenoj trgovini, prikazali razvojne procese u svijetu i Hrvatskoj, posebnosti koncentracije, lokacije, troškova, etičkih normi te očekivanja pri ulasku u EU. Maloprodaja se razvija brže nego ikada i u različitim smjerovima, zbog globalizacije, novih tehnologija, sve veće zasićenosti tržišta i rastućem broju novih proizvoda. Svi subjekti, od proizvođača, distributera, maloprodavača do krajnjih kupaca sudjeluju u naglim promjenama, a izazov je za svakog trgovca prilagodba i držanje koraka.
Danas kupcima nije važna samo cijena proizvoda i lokacija prodavaonice nego i bogati popratni sadržaji[/important]

TEKST:Vesna LATINOVIĆ, Glas Slavonije

Povezani sadržaj
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail redakcija@sib.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari