Uz mnogobrojne oglase na društvenim mrežama, online portalima, u tiskovinama, na radiju ili televiziji, do krajnjeg se potrošača dolazi svakodnevno i u svakom trenutku. No svaki od tih oglasa (ukoliko nemaju dobru strategiju) potencijalno se mogu ignorirati, preskočiti, ugasiti ili smanjiti.
Međutim postoji medij kojeg se ne može ignorirati, ne može
ugasiti, ˝prebaciti˝, a ni utišati. Vidljiv garantirano svima,
taj se medij kreće tamo gdje su ljudi. Kada šeću, kada se voze
automobilom, kada gledaju kroz prozor svoga stana ili kuće, kada
stoje na ulici na kiši ili suncu. Promotivnu poruku putem ovog
medija se ne mora tražiti, jer ovaj medij sam dolazi do
potrošača, a ne zadire u privatnost njegova četiri zida.
Autobus – pokretni medij koji je nekada bio
dostupan samo budžetima velikih korporacija, sada polako postaje
medij redovitih marketinških kampanja kako većih tako i manjih
poduzeća koja žele probuditi svijest potrošača o svom proizvodu,
usluzi, postignuću ili upoznati građane određenog grada ili
cijele regije s kulturnom ponudom (muzeji, kazalište, galerije,
znamenitosti…).
Autobus kao najuočljivi medij vanjskog oglašavanja prepoznat je
još u 19st. Oglas opere Trovatore u New Orleansu seže u daleke
1890-te kada su pokretači sredstva javnog prijevoza bili konji
(fotografiju možete vidjeti u prilogu), 1910tih godina London je
bio preplavljen autobusima s reklamama, dok se prvi autobus
potpuno brendirao 1969. godine također u Londonu.
Kroz povijest se percepcija ovog medija mijenjala. Uvriježeno
mišljenje da se porukom dopire samo do onih koji se voze
autobusom i ne mogu priuštiti osobno vozilo, uz izuzetne napore i
ulaganje u kvalitetu usluge u autobusnom prijevozu danas je
percepcija daleko drugačija. Primjer takve visoke razine usluge u
autobusnom prijevozu je i nedavno lansirana autobusna linija IC
Bus Deutsche Bahn (više o tome možete saznati na www.panturist.hr/icbus), ali
i dodatno ulaganje u uslugu prijevoza djece od njihovih domova do
njihovih škola kroz mnogobrojne popuste na usluge i proizvode
drugih djelatnosti (tkz. Loyalty club za školarce) kao i brigom o
njihovoj sigurnoj i zadovoljnoj vožnji. Osim učenika koji se voze
do škole, velik je broj poslovnih ljudi koji sve više koriste
autobus kao prijevozno sredstvo do svog odredišta. Vrijeme
provedeno na putu tako mogu iskoristiti za odgovaranje na
mailove, pisanje raznih poslovnih dopisa, priprema prezentacija
ili jednostavno odmoriti um na putu do iscrpnog sastanka i
pregovaranja. Sve veći broj raznih festivala utječe i na mlade
studente ili ljubitelje filmova, umjetnosti itd. kojima je
jednostavnije, opuštenije i lakše do festivalskog odredišta stići
upravo autobusom.
Danas se ovim medijem obraćamo potrošačima različite dobi,
različitog obrazovanja, različite profesionalnosti, različitih
interesa. Dopire se do obitelji, ali i do školaraca i
umirovljenika.
Ono što čini razliku jest kreativnost vizuala na autobusu, bilo
da se radi o pokrivanju samo dijela autobusa ili se radi o
kreativnosti na cijelom autobusu te izbor relacije koju se želi
pokriti promotivnom porukom.
Autobusi za kreativce predstavljaju pravi izazov. Minimalno
teksta, svijetle boje i jednostavna poruka te vizual koji nikog
neće ostaviti ravnodušnim, u moru reklama biti će vidljiv uvijek
i svugdje.
Uz mnogo uloženog truda i energije za promjenom percepcije ovog
načina oglašavanja, u ovoj se priči tako pronašla i međunarodna
grupacija prijevoznika Arriva Deutshe Bahn koja sa svojom flotom
(samo u Adriatic regiji) od 120 autobusa u Hrvatskoj, 300
autobusa u Sloveniji te 245 autobusa u Srbiji predstavlja niz
zanimljivih priča i prenosi poruke diljem ove regije. Hrana,
piće, gradovi, telekomunikacije, obuća, osiguravajuće kuće,
humanitarne udruge, shopping centri, banke, drugi mediji…samo su
neke od djelatnosti koje su prepoznale širinu i jačinu ovog
medija (fotografije nekih od vizuala možete vidjeti u prilogu).
No potencijali ovakvog predstavljanja poruka krajnjem potrošaču
još uvijek su nedovoljno iskorišteni I još uvijek mogu ispričati
mnogo priča!
Poduzećima kojima je u cilju održavanje brenda na tržištu, više
odgovaraju godišnji najmovi vanjskih površina autobusa jer time
ostvaruju konstantnu prisutnost na tržištu dok su poduzećima koja
često lansiraju nove proizvode ili usluge, šalju potrošačima nove
poruke itd. najbolji izbor kratkoročni najmovi koji se lako
uklapaju u planirane ili čak ad hoc marketinške kampanje, jer ne
iziskuju izdvajanje značajnih financijskih sredstava, a poruke
dopiru tamo gdje su najpoželjnije.