Zastupnici u EP-u u srijedu su ažurirali pravila o zaštiti potrošača kako bi se, između ostalog, riješio problem dvojne kvalitete proizvoda.
Novim zakonom, koji je već dogovoren s ministrima EU-a, ažuriraju
se prava potrošača u skladu s potrebama novog, internetskog doba,
čime se jamči da će potrošači imati više informacija o tome kako
funkcionira sustav ocjena proizvoda na internetu i ima li na njih
utjecaj plaćeno oglašavanje. Novim se izmijenjenim pravilima
potrošačima nastoji učiniti trasparentnijim ocjenjivanje na
internetu, kao i personalizirano određivanje cijena.
Internetska tržišta i službe za uspoređivanje (npr. Amazon, eBay,
AirBnb, Skyscanner) morat će objaviti glavne parametre na temelju
kojih određuju kako će rangirati pojmove koje su korisnici
upisali pri pretraživanju. Potrošače je potrebno obavijestiti i o
tome od koga kupuju robu ili usluge (trgovac, samo internetsko
tržište ili privatna osoba) i o tome je li primijenjeno
personalizirano određivanje cijena.
Dvojna kvaliteta proizvoda
U ovoj Direktivi govori se i o tzv. pitanju “dvojne
kvalitete proizvoda”, odnosno o stavljanju proizvoda na
tržište pod istom robnom markom u različitim državama EU-a kada
se oni razlikuju po svojem sastavu ili obilježjima. Pojašnjava se
način na koji bi nacionalna tijela trebala postupati u slučaju
kada se marketingom potrošača navodi na pogrešne zaključke. Ako
su ispunjeni određeni uvjeti (npr. marketing proizvoda u
različitim državama članicama kao da su identični, a uz znatne
neopravdane razlike u njihovu sastavu ili karakteristikama), ta
se praksa može smatrati obmanjujućom i biti zabranjena.
U tekstu je sadržana i klauzula o preispitivanju kojom se od
Komisije zahtijeva da u roku od dvije godine procijeni treba li
ponudu proizvoda dvojne naravi dodati na crnu listu nepoštenih
poslovnih praksi.
“Za milijune građana Europske unije ovo je iznimno emotivna
tema jer smo se osjećali kao građani drugog reda, i to s
pravom! Ovim zakonom Parlament pokazuje da nema podjele na
istok i zapad i da smo svi jedna Europa. Možda nismo svi isti,
ali svi moramo biti ravnopravni!”, rekla je Biljana Borzan,
zastupnica u EU parlamentu koja je i pokrenula ovo pitanje
nepoštene prakse.
Kazne za prekršaje
Za široko raširene prekršaje (tj. one kojima se šteti potrošačima
u više država članica EU-a), moguća najviša novčana kazna u
državama članicama mora iznositi najmanje 4 % godišnjeg prometa
trgovca u prethodnoj financijskoj godini ili paušalni iznos od
dva milijuna eura u slučajevima kada informacije o ukupnom
prometu nisu dostupne.
Daniel Dalton (ECR, Ujedinjena Kraljevina), glavni pregovarač
Parlamenta je izjavio: “Ovim se paketom mjere za zaštitu
prava potrošača prilagođavaju internetskom dobu, pruža se nova
zaštita i svaki put kada kupuje osnažuje se potrošača uz pomoć
informacija. Potrošači se više ne mogu dovoditi u zabludu
proizvodima izrađenima po različitim standardima, za koje se
provodi marketing u različitim državama članicama kao da se radi
o istim proizvodima. Dogovorom smo shvatili da postoji početak.
Po prvi put se postavlja pitanje proizvoda dvojne kvalitete, a
sljedećih godina Komisija će morati ozbiljno preispitati kako se
napreduje. To su konkretne mjere.”
Sljedeći koraci
Direktiva, koju je Parlament odobrio s 474 glasova za, 163 protiv
i 14 suzdržanih, sada će se podnijeti na odobrenje Vijeću
ministara EU-a. Države članice imat će na raspolaganju 24 mjeseca
od dana stupanja na snagu ove direktive da ga prenesu u svoje
nacionalno zakonodavstvo.
SiB.hr