Više od deset godina trajala je zabrana eksploatacije pijeska i šljunka iz Drave, Dunava i Save, a pijesak i šljunak za građevinske radove uvozio se iz susjednih zemalja
Osim građevinskom sektoru, ova je zabrana donosila probleme i
Lučkoj upravi Osijek jer je zbog nanosa pijeska Drava tijekom
nekoliko mjeseci u godini nije bila plovna. Proteklih godina u
prosjeku godišnje tridesetak kruzera sa stranim gostima nije
moglo doploviti do Osijeka kako bi gosti posjetili najveći grad
na istoku Hrvatske.
Nakon što je u lipnju prošle godine na inicijativu župana
Osječko-baranjske županije Ivana Anušića
donesena izmjena Zakona o vodama kojom se dopušta eksploatacija
šljunka i pijeska vađenjem iz obnovljivih ležišta putem ugovora o
koncesiji i ako to pridonosi održavanju voda ili vodnih putova na
unutarnjim vodama, prije nekoliko dana počela je
eksploatacija pijeska na Dravi. Riječ je o području
uzvodno od Osijeka kod Petrijevaca u blizini novog mosta
autoceste Osijek – Beli Manastir.
“Na sjednici Savjeta za Slavoniju, Baranju i Srijem u Belom
Manastiru u rujnu 2018. prvi smo put iznijeli inicijativu za
izmjenu zakona u ime svih pet slavonskih županija. Krajem lipnja
prošle godine u Saboru su izglasane izmjene Zakona o vodama i na
temelju toga danas hrvatskim pijeskom možemo graditi naše
ceste”, rekao je župan Ivan Anušić.
Učinjen je niz studija, elaborata i ocjena na temelju kojih je
konačno rješenje izdalo Ministarstvo zaštite okoliša i
energetike.
“Hrvatske vode započele su s uklanjanjem nanosa pijeska za
potrebe osiguravanja protočnosti korita rijeke Drave i to u
količini od 460.000 m3 koji će se ujedno moći koristiti za
potrebe gradnje autoceste na Koridoru VC kao i za izvođenje
radova na brojnim aglomeracijama na području Osječko-baranjske
županije”, pojasnio je Anušić.
Rješenje Ministarstva zaštite okoliša i energetike o
eksploataciji pijeska došlo je u trenutku kada je zbog pandemije
koronavirusa onemogućen uvoz pijeska iz Srbije,
a donijet će brojne benefite istoku Hrvatske.
“Na ovaj su problem upozoravali brojni građevinari pojašnjavajući
zakonski apsurd zbog kojeg su bili prisiljeni uvoziti pijesak.
Naša Luka Osijek u prijeratnom razdoblju bila je druga po tonama
pretovara, a danas u Osijek kod nižeg vodostaja više ni kruzeri
ne mogu uploviti. Godinama teretni brodovi nemaju uvjete
plovnosti zbog količine nanosa na dnu rijeke. Za plovnost
rijekama neophodno je učestalo uklanjanje nanosa, što je i
odrednica Strategije razvitka riječnog prometa Agencije za vodne
putove i izvješća Europskog revizorskog suda. A uz to ćemo
ostvariti i ekonomske benefite plovnosti rijeka i eksploatacije
pijeska i šljunka”, pojasnio je Anušić.
Zbog nemogućnosti uvoza pijeska prouzrokovane pandemijom
koronavirusa postojala je realna prijetnja zaustavljaju
investicija koje se ostvaruju kroz EU projekte na području
Osječko-baranjske županije, a početak eksploatacije pijeska iz
Drave ujedno je i najpovoljnija moguća investicijska varijanta za
nastavak izgradnje Koridora VC. Dovoz pijeska i šljunka na
područje Slavonije iz susjednih zemalja opterećivao je i
uništavao lokalne ceste jer je riječ o iznimno teškom teretu.
Kada se eksploatacija vrši u blizini gradilišta, što će od sada
biti slučaj, smanjuje se i opterećenje cesta.
Prema godišnjem planu Hrvatskih autocesta uskoro
započinju radovi na nastavku izgradnje Koridora VC,
odnosno autoceste A5 dionice od Osijeka do Belog Manastira. Riječ
je o dijelu autoceste koju je bivša SDP-ova Vlada preprojektirala
na dvotračnu brzu cestu i za koju nisu bila osigurana sredstva.
Dolaskom Vlade Andreja Plenkovića i na inicijativu župana
Anušića, dionica Koridora VC od Osijeka do Belog Manastira ponovo
je projektirana kao autocesta te su za njenu izgradnju osigurana
sredstva. Ugovor za nastavak izgradnje punog profila
autoceste kroz Slavoniju i Baranju potpisat će se tijekom ovog
mjeseca, a od iznimnog je značaja što će u gradnju biti
uključen pijesak koji dolazi iz rijeke Drave.
Osim građevinskog benefita za istok Hrvatske, važno je naglasiti
kako će se eksploatacijom pijeska ukloniti nanosi koji su
onemogućavali uplovljavanje Dravom u Osijek. Time
su dvije značajne inicijative koje su prema Vladi RH došle iz
Osječko-baranjske županije usvojene, a njihova će se dobrobit za
cijeli istok Hrvatske vidjeti i u nadolazećem razdoblju.