4. srpnja

Muzej Slavonije: “Omladinske radne akcije – dizajn ideologije”

U sklopu Muzejskog četvrtka, 4. srpnja s početkom u 19:00 sati u Muzeju Slavonije, na adresi Trg Sv. Trojstva 6 otvara se izložba pod nazivom "Omladinske radne akcije – dizajn ideologije”.

Izložbu organizira umjetnička organizacija Kultura umjetnosti iz
Zagreba u suradnji s Muzejom Slavonije Osijek iz Osijeka.

Omladinske radne akcije (ORA) bile su dio kulture svakodnevnice u
doba socijalizma. Povijest omladinskih radnih akcija dijeli se u
nekoliko faza. Početak se bilježi za trajanja Drugog svjetskog
rata, nakon čega slijede velike poslijeratne radne akcije:
1946–1951. U godinama do 1968. godine smjenjuje se ritam
održavanja lokalnih i velikih radnih akcija, sukladno
preispitivanju njihovog cilja i mjesta u društvu. Neke od
najpoznatijih omladinskih radnih akcija su izgradnja pruga
Brčko-Banovići, Šamac-Sarajevo te autoputa Bratstvo i
jedinstvo.

Od početne agitacije zasnovane na tiskanim i šapirografiranim
materijalima, dugovječnost radnih akcija rezultirala je bogatom i
šarolikom produkcijom oblikovanja grafičkih mapa, plakata,
letaka, brigadnih novina, razglednica, knjižica, iskaznica,
priznanja, diploma, prigodnih poštanskih marki, stručnih
publikacija…

Za omladinske radne akcije skladana su djela ozbiljne i popularne
glazbe, dizajnirane omotnice singl i LP izdanja. Snimani su
filmovi: edukacijski, dokumentarni, igrani za koje su oblikovani
plakati. Za akcije koje su trajale više godina zaredom gradila su
se i opremala cijela naselja, proizvodila se odjeća i obuća.
Pored grafičkih dizajnera i likovni umjetnici bili su angažirani
i stvarali na terenu – u brigadama.

Na izložbi se prikazuje izbor materijala posuđen iz
brojnih institucija i od privatnih kolekcionara: plakati, knjige,
novine, monografska izdanja, fotografije, grafičke mape, odjeća,
značke i medalje, iskaznice, mape vizualnih identiteta. Bit će
izloženi radovi mnogih poznatih autora: od grafičkih rješenja
Marijana Detonija, Zvonimira Agbabe, Ivana Picelja, Mladena
Galića, Branka Gavrića, Likovnog studia, preko fotografija Milana
Pavića i Borisa Cvjetanovića do djela Pive Karamatijevića i
Franje Mraza, filmskih i glazbenih uradaka.

Riječima Bojana Krištofića, jednog od autora tekstova kataloga
izložbe: “Dizajn za omladinske radne akcije osvježava
proučavanje jugoslavenskog društvenog polja jer danas djeluje
naivno, zaigrano i oslobađajuće na način drugačiji od hipijevske
i punkerske pobune omladinskih listova ili neoavangardne
zafrkancije pripadnika Nove umjetničke prakse (koji su se
istodobno bavili dizajnom). …. U tom kontekstu, dizajn za
omladinske radne akcije volim promatrati kao dizajnerski pandan
domaćoj naivnoj umjetnosti ― iznimno potentni simboli s vremenom
su prerasli u kičaste prikaze svakodnevnice, doduše ne ruralne
nego rubno urbane, k tome premazani patinom odrastanja u davno
prošlim vremenima kad je bilo moguće dičiti se Radom Končarom na
prednjoj strani majice, a Che Guevarom na stražnjoj, a pritom ne
sablazniti ni roditelje ni profesore, a kamoli lokalnog popa.
Međutim, kao i u slučaju proturječne “hrvatske naive”, ispod
površnih slojeva mitologije i podsmješljive nesposobnosti
propagande da nadiđe samu sebe, kriju se ozbiljne, pa makar i
slučajne opservacije socijalne zbilje, dok je krajnji cilj
dizajna za omladinske radne akcije u osnovi bio itekako plemenit
― ujediniti mlade oko radnih zadataka od kojih će imati korist
cijela zajednica te omogućiti im da se poistovjete jedni s
drugima u procesu rada koji nije smio biti otuđen. Riječ je o
porukama kojih se dan-danas ne bi bilo zgorega
prisjetiti.”

Ulaz je za sve posjetitelje slobodan. 

Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail redakcija@sib.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari