U Republici Hrvatskoj obvezna je uporaba zimske opreme na zimskim dionicama javnih cesta. Obvezna uporaba zimske opreme odnosi se na sve vrste motornih vozila bez obzira na vremenske uvjete i stanje kolnika, izuzev vozila oružanih snaga Republike Hrvatske.
Nadalje, razlika između zimskog razdoblja i zimskih uvjeta je
sljedeća: zimsko razdoblje je od 15.11. tekuće godine do 15.04.
iduće godine, a zimski uvjeti na cesti su takvi uvjeti kada je
kolnik prekriven snijegom ili kada je na kolniku poledica.
Također, za napomenuti je kako je zimska oprema na vozilima
obavezna na zimskim dionicama javnih cesta u navedenom razdoblju
bez obzira na zimske uvjete na cesti.
Pod zimskom opremom motornih vozila čija najveća dopuštena masa
nije veća od 3,50 tona, sukladno posebnom propisu,
podrazumijevaju se zimske gume (M+S) na svim kotačima ili ljetne
gume s najmanjom dubinom profila od 4 mm i s lancima za snijeg
pripravnim za postavljanje na pogonske kotače.
Pod zimskom opremom autobusa podrazumijevaju se lanci na
pogonskim kotačima ili zimske gume (M+S) postavljene na pogonske
kotače, a autobusi i teretna vozila koja zbog tehničkih razloga
ne mogu postaviti lance na pogonske kotače moraju imati zimske
gume (M+S) na pogonskim kotačima.
Zimske gume (nove) imaju uobičajenu dubinu profila od 8 mm te
gotovo pet puta više odvodnih kanala i šara od ljetnih guma što
im omogućuje učinkovitije izbacivanje i odvođenje vode postrance
i iza gume. Zimska guma ima do četiri puta bolji kontakt (ovisno
o kvaliteti zimske gume) sa snježnom podlogom od ljetne gume.
Zbog smjese od koje su izrađene te strukture zimske gume, one su
osjetno mekše od ljetnih, a na temperaturi ispod 7°C ljetne gume
gube elastičnost odnosno postaju prekrute i zbog toga ne
zadovoljavaju potrebita svojstva prianjanja. Poseban kemijski
sastav zimske gume čini elastičnima i na niskim temperaturama, a
kombinacija s odgovarajućim dubljim profilom čini gumu zaista
potpuno sigurnom za zimsku vožnju. Ljetna guma je najučinkovitija
na temperaturi (asfalta) iznad 25 °C, dok se na niskim
temperaturama “plastificira” pa nema dobra svojstva.
Najveća prednost zimske gume je bolje pokretanje, vođenje i
kočenje na snijegu.
Vozač motornog vozila prije uključivanja u promet dužan je
očistiti zaleđena vjetrobranska stakla i snijeg na vozilu,
nadalje za vrijeme zimskih uvjeta na cestama zabranjen je promet
motornim vozilima koja nemaju propisanu zimsku opremu, kao i
teretnim automobilima s priključnim vozilom, a za ne postupanje
po navedenom predviđena je novčana kazna u iznosu od 700,00 kn.
Zimske dionice javnih cesta Županije osječko-baranjske
su:
AUTOCESTE |
||
A5 |
Čvorište Osijek – Đakovo – čvorište Sredanci (A3) |
51,8 km |
DRŽAVNE I ŽUPANIJSKE CESTE |
||
Broj ceste |
Opis ceste |
Duljina (km) |
2 |
Osijek (D34)– Vukovar – G. P. Ilok (gr. R. Srbije) |
85,7 |
7 |
G. P. Duboševica (gr. R. Mađarske) – Beli Manastir – |
43,0 |
34 |
Donji Miholjac (D53) – Valpovo – čvorište Osijek (A5) |
41,2 |
53 |
G. P. Donji Miholjac (gr. R. Mađarske) – Našice – G. P. |
91,6 |
212 |
D7 – Kneževi Vinogradi – G. P. Batina (gr. R. Srbije) |
22,1 |
213 |
D2 – G. P. Erdut (gr. R. Srbije) |
26,7 |
519 |
Dalj (D213) – Borovo (D2) |
16,2 |
Ukupno kilometara državnih cesta: |
326,5 |
|
TRANZITNI PROMET IZ HRVATSKIH |
||
LUKA OSIJEK |
||
417 |
Riječno pristanište Osijek – čvorište Osijek – istok (D2) |
2,3 km |
SiB.hr