'Nije istina da se ne može uspjeti iz Hrvatske', kaže mladi Osječanin čija je tvrtka u godinu i pol dana polučila uspjeh na međunarodnom tržištu. A on za sebe skromno kaže da je bio tek prosječan student na FOI-u koji ništa nije znao o biznisu.
Osječanin Matija Kopić je osnivač i idejni začetnik Farmerona, aplikacije odnosno softverskog rješenja koje je razvio s kolegom, a koje omogućuje poljoprivrednicima diljem svijeta da na vrlo jednostavan način upravljaju svojim proizvodnim podacima, optimiziraju proces proizvodnje te generiraju izvještaje potrebne za izradu proizvodnih planova. Farmeron trenutačno ima 368 klijenata iz 14 zemalja diljem svijeta, a do kraja godine planira ih imati čak sedam tisuća.
“Nije istina da se ne može uspjeti iz Hrvatske”, kazao je Kopić na Startup srijedi u Hrvatskoj gospodarskoj komori, kazavši za sebe skromno da je bio tek prosječan student na FOI-u koji ništa nije znao o biznisu.
Kopić je otkrio da njihova tvrtka zapošljava šest ljudi u Hrvatskoj i dvoje u Americi, gdje je sjedište tvrtke i odjel za prodaju i marketing. No, razvojni centar planiraju zadržati u Hrvatskoj jer tako uz znatno niže troškove mogu stvoriti jednako kvalitetan proizvod. Još uvijek troše više nego zarađuju, kazao je, ali imaju za plaće.
Prikupili 200.000 dolara investicija
“Tvrtka je još u ranoj fazi razvoja, a 2012. će biti godina pozicioniranja na tržištu”, kazao je Kopić. Naime, kada je postalo izvjesno da njihov proizvod ima međunarodni potencijal (oko 40 posto zahtjeva je dolazilo iz SAD-a), odlučili su iskoračiti prema investitorima i potražiti partnere na međunarodnim tržištima. Prijavili su se za Seedcamp investiciju, koju su nakon dva kruga pregovora i dobili, a upoznali su i poznatog investitora Robina Kleina, osnivača TAG-a (The Accelerator Group), koji im je također ponudio investiciju što su prihvatili. Naposljetku je u njihov proizvod uložio i jedan od najpoznatijih američkih startup investitora Dave McClure, pa su dečki prikupili ukupno 200 tisuća dolara. Kopić nije otkrio koliko udjela je Farmeron dosad prepustio investitorima, rekavši tek da je to mali udio u vlasništvu, prenosi Liderpress.
Farmeron sada kreće u novu fazu koja prije svega podrazumijeva snažniji prodor na tržište i marketinšku kampanju. “Dosad u pronalaženje korisnika nismo uložili ni dolara. Stavili smo proizvod na web, pisali blog, koristili Facebook i Twitter”, kazao je Kopić.
Prisutnima u HGK je kazao i kako misli da su investitori prepoznali golemi potencijal tržišta poljoprivrednoga softvera dostupnoga na internetu, te da im je u pregovorima sigurno pomoglo što su imali aktivnu prodaju i sustav koji se mjesecima koristio na nekim od najvećih i najmodernijih farmi za proizvodnju mlijeka u Hrvatskoj i BiH.
Bitno je imati dobrog odvjetnika
Ipak, kazao je kako prilikom odabira investitora treba biti oprezan.
“Prikupljanje kapitala je kao ulazak u vezu”, slikovito je opisao Kopić, ističući da je osim novca bitno da investitor donese ekspertizu koja je potreba tom startupu. Također, upozorio je da je bitno imati dobre odvjetnike koji razumiju i europsko i američko pravo.
“To je prva najbitnija stvar nakon registracije tvrtke. Košta, ali se dugoročno isplati”, kazao je Kopić.
Mladim poduzetnicima u Hrvatskoj Kopić je poručio i da krenu u ostvarenje svojih poduzetničkih aspiracija. “Dovoljan je jedan e-mail nekom founderu ili poslovnom anđelu da bi dobili dragocjene savjete oko pokretanja startupa – to je upravo put kojega smo i mi koristili. Gradite svoju mrežu kontakata jer na europskoj startup sceni postoje mnogi odlični mentori i događanja koja za cilj imaju obrazovati startup poduzetnike – i to potpuno besplatno”, kazao je ovaj uspješni Osječanin.
Tekst: Danas.hr / www.Liderpress.hr