Kroz izložbu "Biti učenik u Hrvatskoj u dugom 19. stoljeću" autor Dinko Župan progovara o nekadašnjem školstvu čije su značajke i bosonogi učenici, tjelesno kažnjavanje, diskriminacija, ideologizacija… Ima li sličnosti s današnjim školstvom?
Progovara se o školskoj svakodnevici čija su značajka bosonogi
učenici koji su početkom 20. stoljeća postali vojnici tužne
sudbine u Velikom ratu. Također su dio svakodnevice bile i
zarazne bolesti koje su znale uzrokovati
karantene po nekoliko tjedana i smrtnost djece. Nikako
se ne smiju zaboraviti niti školske zgrade koje su imale vrtove,
gombališta, ali i nabijenu zemlju kao pod. Neovisno gdje su
školska djeca bila u sklopu školske zgrade i dvorišta
odgojno-obrazovne metode su često bile i tjelesno kažnjavanje
poput udaranja glave od ploču i većini poznata magareća klupa.
Diskriminacija i ideologizacija bili su sastavni dio školskog
sustava. To najbolje vidimo u dijelovima izložbe – Uzor djevojke
i dobre kućanice, Učim plesati u školi, a ne smijem na plesne
zabave i Ideologizacija školstva.
Izložbu pogledajte na poveznici.
Cilj je organiziranja virtualne izložbe i predavanja potaknuti
javnost na usporedbu nekadašnjeg i današnjeg odnosa prema
školskoj djeci, općenito u školama i u drugim odgojno-obrazovnim
ustanovama. Postoje li sličnosti i koliko su one zapravo u školi,
a da toga nismo niti svjesni?
U prostorijama Muzeja “Belišće” organizirano je
otvorenje virtualne izložbe “Biti učenik u Hrvatskoj u dugom 19.
stoljeću” i predavanje autora doktora povijesne znanosti Dinka
Župana (Hrvatski institut za povijest, Podružnica za povijest
Slavonije, Srijema i Baranje).
Izložba “Biti učenik u Hrvatskoj u dugom 19. stoljeću”
napravljena je u sklopu projekta “Od protomodernizacije do
modernizacije školstva u Hrvatskoj (18. i 19. stoljeće)” koji
provode istraživači iz Hrvatskog instituta za povijest. Projekt
je financirala Hrvatska zaklada za znanost, a izložba je
napravljena u suradnji s Hrvatskim školskim muzejom.