Inicijative čine udruge koje se zalažu za kvalitetno uvođenje građanskog odgoja i obrazovanja u škole te zagovaraju da više ovakvih sadržaja bude dostupno djeci i mladima
Inicijativa Osijek to GOO i GOOD inicijativa u
suradnji su, kroz tribinu “Mladi u fokusu: Ima li građanskog
znanja nakon obrazovanja?”, prikazali kako je razgovor o
obrazovanju važna tema, pogotovo imajući u vidu skorašnje lokalne
izbore. Obje inicijative čine udruge koje se zalažu za kvalitetno
uvođenje građanskog odgoja i obrazovanja u škole te zagovaraju da
više ovakvih sadržaja bude dostupno djeci i mladima.
Tribina, koja je bila usmjerena javnosti, a posebno mladima,
obrazovnim radnicima/cama i roditeljima otvorila je raspravu o
građanskoj kompetenciji mladih. Kako bi mladi bili tzv.
kompetentni građani, odnosno osim znanja o političkim i
društvenim procesima, mogli i u njima sudjelovati na
konstruktivan i informiran način u skladu s demokratskim
vrijednostima, potrebno je ulagati sustavno u njihova znanja,
vještine, stavove i vrijednosti.
Važnost rada na izgradnji tih kompetencija istaknuo je
dr. sc. Marko Kovačić iz Instituta za društvena
istraživanja u uvodnom izlaganju, predstavljajući netom
objavljene rezultate istraživanja političke pismenosti mladih
koji su ovih dana privukli pažnju medija. Ines
Novak iz Dječjeg kreativnog centra Dokkica predstavila
je zaključke njihovog istraživanja o radu vijeća učenika – jednog
od oblika sudjelovanja mladih u demokratskim procesima.
U Osijeku se u nekoliko škola provodi Građanski odgoj i
obrazovanje (GOO) kao izvannastavna aktivnost te je time Grad
Osijek jedan od pionira ovog programa u Hrvatskoj, uz Rijeku,
Sisak, Istarsku i Krapinsko-zagorsku županiju. Ovaj sadržaj
doprinos je izgradnji kompetencija djece za sudjelovanje u
demokratskom društvu, a svoje poglede na važnost i utjecaj ovih
sadržaja podijelili su na tribini Ivana Milas i Mirko
Andrić.
“GOO je ne samo izuzetno potreban našem obrazovnom sustavu, već
se pokazalo kako ga učenici i učenice jako rado prihvaćaju jer
otvara neke teme o kojima u redovnoj nastavi nema govora ili se
tek površno dotiču zbog ograničenja kurikuluma i satnice.
Nadalje, teme koje GOO obuhvaća poput sigurnosti na društvenim
mrežama, štednje, poduzetništva te građanskih prava i sloboda
traže uspostavljanje aktivne dvosmjerne komunikacije s učenicima
i učenicama što zahtijeva i prilagođenu metodologiju rada te duže
vrijeme za provedbu. Stoga je provođenje GOO kao izvannastavne
aktivnosti važno, a za učenike i učenice izuzetno korisno i
potrebno”, istaknuo je učitelj Mirko Andrić, koji provodi
nastavu Građanskog odgoja i obrazovanja.
S njim se složila Ivana Milas iz udruge Nansen dijalog centar,
koja je govorila o inicijativi Grada Osijeka i osječkih udruga
okupljenih u “Osijek to GOO” te je predstavila doprinos osječkih
udruga uvođenju GOO-a i podršci koju pružaju u njegovoj provedbi.
Na kraju tribine imali smo priliku vidjeti kako izgleda aktivni
angažman mladih u Osijeku. Što, kako i zašto rade mladi koji već
imaju građanske vještine i znanja tj. kako izgleda GOO u praksi,
a to je predstavio mladi aktivist Mladforme, Bruno
Koić.
Tribina je pokazala vezu istraživanja, obrazovne prakse i
aktivnog sudjelovanja mladih u društvu, kao i da su promjene
moguće, uz sustavan i kvalitetan rad te podršku mladima da
postanu akteri u svojoj zajednici.