Projekt od međunarodne vrijednosti - oznaka je premijere Verdijeva "Nabucca” na sceni osječkog HNK. Pod ravnanjem gosta iz Italije, dirigenta Filippa Zigantea te uz sudjelovanje talijanskih umjetnika - baritona Carmela Corada Carusa, sopranistice Gabrielle Morigi te vrsnog splitskog baritona Ivice Čikeša - pripremljen je teren za taj gala projekt!
Na opću radost zaljubljenika u kazalište – koji
već dugo nisu vidjeli ‘pravu operu’, premijera je bila u subotu,
5. studenoga, u 105. kazališnoj sezoni. Prvi put isti je ovaj
tekst premijerno izveden 7. prosinca 1989. u režiji, također,
Petra Selema.
Od ekipe koja je radila na ovom otjelotvorenju “Nabucca”, uz
redatelja, izdvajamo Božidara Rašicu kao scenografa (prostrana i
prozračna, historijskog karaktera, prilagodio ju je Žorž
Draušnik); Silviju Strahammer (čija je kostimografija
konzervativna, ali nenametljiva; prilagodile su ju Danica Dedijer
i Ana Trišler) te Sonju Kastl koja je prikazala scenski pokret,
uz prilagodbu Maje Đurinović. U ostvarivanju su sudjelovali i
oblikovatelj rasvjete Zoran Mihanović, Petra Blašković kao
asistentica redatelja te također i izvrsni korepetitori Damir
Šenk i Igor Valeri.
Potez iskusnog redatelja Petra Selema mogli smo
prepoznati svuda: vođen je i profiliran ‘inteligencijom
glumca’! Koreografije se, naime, spontano prelijevaju jedna u
drugu – preko ležećih pedalnih tonova (što je novina u
redateljsko-koreografskom smislu)! Uz izuzetno dobro uvježban
ansambl osječke opere (zasluga dirigenata Mladena Tutavca i
Filipa Pavišića), nastupili su gosti iz Italije. Maestro Filippo
Zigante je dirigent velikoga iskustva i brojnih svjetskih
uspjeha.
VIDEO:
{youtube}kfmkt08Lt9g{/youtube}
Bariton Carmelo Corado Caruso je scenski i vokalno
izuzetno dojmljiv; donio je karakterno profiliranu ulogu
Nabucca. Sopranistica Gabriella Morigi ostvarila je neponovljivu
i nezaboravnu Abigaille, sjajnog raspona glasa, dojmljive
dikcije, izvrsne artikulacije i istančanog dinamičkog sjenčenja.
Basa Ivicu Čikeša doživjeli smo u svoj ljepoti njegova glasa kao
scenski uvjerljivog i prepoznatljivog Zaccariju. Tenor Damir
Fatović, u ulozi Ismaela, oduševio nas je tonskim koloriranjem i
muzikalitetom. Altistica Sofia Ameli Gojić (u ulozi Fenene) bila
je uvjerljiva i glazbeno i glumački. Od protagonista još
izdvajamo basa Damira Bakovića u ulozi Velikog Svećenika
(standardno čvrstog i uspješnog).
Svoju kvalitetu kao aktivnog protagonista potvrdio je zbor.
Upravo se zbor smatra temeljem glazbene dramaturgije u Verdijevu
Nabuccu, što se potvrdilo i ovaj put. Izuzetno kvalitetan bio je
ženski dio: scenski aktivan, vokalno čist, muzikalnih
interpretacija, siguran i dobro uvježban, legato fraziranja.
Zasluge idu zborovođi Ljubici Vuletić. Vrlo siguran bio je i
muški dio zbora (angažiran posebno u II. i III. činu). Posebno
bogatstvo donijeli su izvrsno uvježbani veći ansambli (primjerice
kvintet, sekstet uz dobro spremljen zbor, lagano polifoniziranih
dionica koje su činile bogatstvo zvuka). Bio je intonativno
čistog, razvijenog i raspjevanog volumena te ugodnog legato
fraziranja (što je vrhunac vokalnog umijeća).
Kao izvodilačko tijelo, orkestar se upisao čistoćom intonacije
(pripremljenošću kako tehničkom tako i tonskom). Posebno su se
istaknuli sjajni puhači: limeni (prije svega trombonisti), drveni
(od oboe, klarineta do izvrsnih flauta i dobrih piccola – što je
činilo temeljnu pastelnu boju zvuka). Upravo je to došlo do
izražaja u uvertiri za III. čin.
Umjetnici Caruso, Morriggi, Zigante uz ansambl osječke
opere su oni po kojima ćemo pamtiti taj nevjerojatni kotač
zamašnjak osječkog HNK.
Trebala nam je upravo ovakva kulturološka injekcija kako
bismo se uzdignuli iznad prosjeka! I otvorili novu
stranicu glazbene povjesnice iz postojanja osječke opere. Nije li
to bitan zaokret k europskom načinu oblikovanja kulturnog
menadžmenta?!
[important title=Četiri intendanta u Osijeku]
Intendanti četiri nacionalne kazališne kuće u Hrvatskoj – Ana
Lederer (Zagreb), Nada Matošević (Rijeka), Duško Mucalo (Split)
te domaćin Božidar Šnajder – u subotu u podne imali su radni
sastanak u Osijeku. Glavne su teme bile nužne izmjene Zakona o
kazalištima i Zakona o radu, financiranje nacionalnih kazališnih
kuća te plan štednje.
“Nakon što smo se prije mjesec dana sastali u Rijeci, dogovorili
smo da ovakvi sastanci postanu redoviti, a već smo ostvarili i
konkretne suradnje. Splitskom HNK-u smo posudili kostimografiju i
scenografiju za operetu ‘Mala Floramye’, a zagrebački HNK je nama
za ‘Nabucca’. Idući sastanak je za dva tjedna u Splitu”, rekao je
Šnajder.(T.L.)
Umjetnici Caruso, Morriggi, Zigante uz ansambl osječke opere su
oni po kojima ćemo pamtiti ovaj nevjerojatni kotač zamašnjak
osječkog HNK[/important]
Tekst: Branka BAN
FOTO: hnk-osijek.hr