''U radu ćete vidjeti Dravu prikazanu kroz reinterpretaciju Kniferovih meandara, kao i apstraktni element koji simbolizira protok informacija i vremena'', istaknuo je umjetnik
Chez 186, jedan od najpoznatijih domaćih grafiti umjetnika rodom iz Slavonije, autor je novog XXL murala koji je u Osijeku osvanuo prošloga vikenda.
Mural je nastao u suradnji s Iskonom koji je umjetniku dao slobodu u kreativnoj razradi i realizaciji zajedničkog poklona Osječanima i Osječankama. Osim toga, uljepšao je parkiralište i pješačke prolaze tik uz osječki Trg slobode, a otkriven je tijekom Iskon city takeovera kojime je ovaj telekom operater proslavio najbolju ponudu interneta i
TV-a za grad na Dravi.
Uspjeli smo uloviti Cheza i porazgovarati o njegovom radu, grafitima kao karijeri i daljnjim planovima.
Kako ste se, kada i zašto odlučili na bavljenje grafiti umjetnošću?
U grafiti svijetu sam preko 25 godina. Krenuo sam crtati kasnih 90-ih, inspiriran svime onime što sam viđao oko sebe. Istraživanje je preraslo u hobi, a hobi u posao.
Umjetnik Chez 186 pokraj svog murala u Osijeku; FOTO: Borna Jakšić/PIXSELL
Odakle ime Chez 186?
Ime nema neko posebno značenje. Došao sam do te kombinacije slova u posve ranim fazama upoznavanja s grafiti svijetom. Brojke koje sam kasnije dodao imaju privatno značenje i realni su dodatak nečemu izmišljenome.
Kako biste opisali svoj umjetnički stil u nekoliko rečenica?
Imam netipični pristup – lomim granice unutar klasičnih grafiti pravila. Moj je stil poprilično apstraktan i često pokušavam sukobljavati elemente koji se u grafiti svijetu možda ne bi trebali povezivati. Dosta eksperimentiram i s različitim kombinacijama boja.
Mural u Zagrebu koji su izradili umjetnici Chez 186 i Lonac; FOTO: Robert Anić/PIXSELL
Koja priča stoji iza rada na parkiralištu uz Trg slobode kojega ste otkrili tijekom Iskon city takeovera?
Kao dio kolektiva Graffiti na gradele te u suradnji s Iskonom, dobio sam priliku oslikati autorski mural
na velikoj i predivnoj fasadi stambene zgrade u centru Osijeka. Uistinu sam uživao u procesu osmišljavanja i realizacije toga rada. Riječ je o muralu jednim dijelom inspiriranim i radovima Osječanina Julija Knifera s obzirom na to da se ove godine obilježava 100. obljetnica njegova rođenja. U radu ćete vidjeti Dravu prikazanu kroz reinterpretaciju Kniferovih meandara, kao i apstraktni element koji simbolizira protok informacija i vremena.
>> U središtu Osijeka osvanuo mural Juliju Kniferu
Gdje još možemo vidjeti Vaše radove?
Moji su radovi diljem Hrvatske, Europe i svijeta. Dobar dio svijeta koji sam proputovao uvijek je bio vezan uz grafite i umjetnost, tako da su i moji radovi ostali zaista posvuda.
Koje lokacije preferirate?
Osim sa stilovima, volim eksperimentirati i s površinama na kojima radim. Bilo da je riječ o izrazito frekventnim ili zabačenijim mjestima, svaka lokacija ima svoju priču koju želim ispoštovati i uzeti je maksimalno u obzir. Jako volim ostvarivati interakciju s građanima na atraktivnim lokacijama poput ove u Osijeku, a na kojima rad utječe na lokalnu zajednicu i prolaznike. Isto tako, volim istraživati i skučena mjesta na kojima postoji mogućnost da rad neće vidjeti gotovo nitko.
Smatrate li kako umjetna inteligencija danas sve više preuzima umjetnost i na koje načine?
Umjetna inteligencija može napraviti impresivne radove te jako skraćuje određene procese, no ako preuzme primat u umjetnosti i stvaralaštvu (za što ne mislim da nije održivo ako se u nekom trenutku i dogodi), ljudski rad i rad ljudskog uma, odnosno ruke bit će još cjenjeniji. Zanimljivo mi je sve što se događa na području razvoja umjetne inteligencije, ali ne smatram da ona u procesu stvaranja može zamijeniti mene, kao ni bilo kojeg drugog umjetnika u bilo kojem području djelovanja.
Mural ”Sunday Havoc” na zidu dvorišta Studentskog centra u Zagrebu; FOTO: Igor Kralj/PIXSELL
Koja je iduća stanica nakon Iskon city takeovera?
S toplijim vremenom stiže i naša full sezona. Sa svojim kolektivom Graffiti na gradele imam dogovoren niz projekata na otvorenome, pa ćete me uskoro moći vidjeti na lokacijama diljem Hrvatske.