Kao glavnu prednost grupe ističe činjenicu kako na jednom mjestu sve žene svih generacija potpuno besplatno mogu pronaći savjet za sve – od igle do lokomotive
Mirna Matković 27-godišnja je poduzetnica iz Đakova koja stoji iza sve popularnije Facebook grupe Ženski recenziRAJ. Iako je diplomirala Hrvatski jezik i književnost i Engleski jezik i književnost na Filozofskom fakultetu u Osijeku, na četvrtoj godini studija odlučila se okušati u nečemu novom i drugačijem. Također, uvidjela je upravo nedostatak recenzija koje su se u to vrijeme mogle pronaći za različite proizvode i usluge, stoga je u travnju 2018. godine pokrenula spomenutu grupu.
“Konkretno, pet godina prije toga (otprilike 2013.) veoma su popularni bili blogovi i tada ste mogli pronaći recenziju za sve što vas je zanimalo. Međutim, s vremenom blogovi su počeli nestajati te je došla era influencera koja nam je oduzela recenzije. Smatrala sam kako nije dovoljno dobro izgledati i fotografirati se s nekim proizvodom, već da je važno reći nešto o sastavu, kvaliteti, cijeni i ostalim stavkama, ovisno o vrsti proizvoda i usluge. Ja kao ja nisam mogla ništa promijeniti, stoga sam odlučila pokrenuti zajednicu u kojoj će žene razmjenjivati svoja iskustva i tako si međusobno pomagati”, govori Mirna.
Kao glavnu prednost grupe ističe činjenicu kako na jednom mjestu sve žene svih generacija potpuno besplatno mogu pronaći savjet za sve – od igle do lokomotive. U grupi se tak recenziraju kozmetički proizvodi, modni dodatci i različite trgovine, ali i restorani, hoteli, sredstva za čišćenje i sve ostalo što je potrebno za kvalitetan život.
“Primarna je svrha bila stvoriti pouzdanu zajednicu za pisanje relevantnih recenzija koje će pomagati ženama, što se do dan danas nije značajno promijenilo, uz napomenu da je grupa samo jedna osmina onoga što radimo. Njezina je današnja misija i dalje služiti ženama kao pouzdani izvor informacija, savjeta i recenzija koji čak ne moraju ni plaćati, dok joj je vizija kreirati žensko društvo koje si međusobno pomaže i pametno kupuje”, naglašava.
FOTO: Darko Mareš
Grupa danas broji više od 320 tisuća članova iz svih krajeva Hrvatske, čime je Mirna i više nego zadovoljna jer nije očekivala takav odaziv. To joj je, kaže, trebao biti hobi, no iz njega nastao je posao i iz jedne “obične” Facebook grupe, razvili su se u jedan od najvećih nacionalnih ženskih medija. Dvije je godine nakon osnivanja grupe Ženski recenziRAJ tako nastao i istoimeni portal koji također obuhvaća širok spektar tema poput zdravlja, mode, kuhanja, uređenja i opremanja doma, pa čak i ljubavnih poteškoća.
“Pokretanjem portala moj se život značajno promijenio te sam nakon dvije godine rada u struci odlučila da je vrijeme napustiti školstvo i posvetiti se svom poduzetničkom putu. Nisam imala nikakva poznanstva niti bilo kakav kapital, osim onoga što sam uštedjela radom u školi. U konačnici, mnogo me rada i malo sreće dovelo do pokretanja poduzeća u Đakovu te zapošljavanja ostalih mladih osoba s tog područja, ali i šire”, ističe Mirna.
U ovom trenutku Mirnin tim broji 22 zaposlenika, među kojima je veliki broj vanjskih suradnika te jedan dio stalne postave – uredništvo i prodaja te marketing. Dio njih u uredu je u Đakovu, dio u Zagrebu, a ostatak je tima rasprostranjen po cijeloj Hrvatskoj.
“Kao i svaki drugi medij, imamo i klijente koji se kod nas oglašavaju – od kozmetičkih robnih marki, preko supermarketa, pa sve do tehnoloških i ostalih brendova. Dajemo prostor i korporacijama, ali i manjim hrvatskim brendovima jer i mi sm sami nekada bili mali te želimo svojim cijenama oglašavanja i dalje biti pristupačni i manjima”, dodaje.
FOTO: Sven Čustović
Recept za toliki uspjeh Ženskog recenziRAJa kao medija Mirna vidi ponajprije u povjerenju čitateljica, ali i u ulaganju u razvoj te praćenju trendova. Što se tiče nje same kao poduzetnice, govori kako je tu bilo prisutno mnogo čimbenika koji su utjecali na njezin uspjeh, no smatra kako je najvažnije ostati prizemljen te se prisjetiti početnih ideja kada te posao zanese ili se osjećaš preopterećeno. Mnogo je izazova i nekada se čini kako je lakše odustati, što za Mirnu nikada nije bila opcija.
“Prepreke su sastavni dio života svakoga poduzetnika, a naravno da ih je više kada si mlad i neiskusan, pa samim time i naivan. S druge strane, kada si mlad, ne bojiš se probati i nerijetko ćeš riskirati. Da sam znala koliko me administrativnog dijela posla očekuje, upitno je bih li se odvažila na pokretanje ovog posla. Međutim, moje mi je neznanje tada dalo neku vrstu hrabrosti pa mi ništa nije bilo teško u tom trenutku. Također, ponekad ćete se morati dodatno dokazivati baš zato što ste mladi, a ipak živimo u veoma kritičnom društvu i kada tek
krećete, u pravilu bit će mnogo skeptika oko vas, što vas nekada može obeshrabriti. Izazovno je voditi i žensku zajednicu jer tu bude i različitih nesuglasica, ali žene će si konačno ipak međusobno pomoći, čak i ako se prethodno oko nečega ne slože”, objašnjava Mirna.
Kao konkretnu društvenu promjenu koju su donijeli Facebook grupa, a potom i portal Ženski recenziRAJ Mirna navodi kako je primijetila da žene sve manje kupuju “na slijepo” te da prije kupovine pretražuju njihove kanale i čitaju dosadašnje recenzije proizvoda koji potražuju. Osim toga, kaže kako ima dojam da se žene osjećaju kao da im netko čuva leđa kada trebaju savjet jer imaju jedno mjesto na kojemu će uvijek dobiti i savjet i pomoć, ako ih zatraže.
“Grupa kao grupa nikada nije dobila nikakvu nagradu, niti nam je više u interesu naglašavati njezin uspjeh jer ju je svojim brojkama prerastao naš portal koji broji više od milijun jedinstvenih pregleda mjesečno. Međutim, ja sam dobila nagradu ACT Grupe u sklopu projekta Nevjerojatni za impact poduzetništvo”, opisuje.
FOTO: Darko Mareš
U slobodno vrijeme Mirna čita i putuje, a voli i kozmetiku te kaže kako je upravo tako i započeo cjelokupni projekt budući da je tu ljubav razvila još u vrtiću. Organizacija radnih joj dana ovisi o tome je li u Đakovu, na nekom poslovnom putu ili pak u Zagrebu u koji odlazi otprilike dva puta mjesečno. U konačnici, sve joj se, govori, svodi na sastanke, e-mailove, koordinaciju tima i poslovnih zadataka te administraciju.
“Premda je naše sjedište u Đakovu, još uvijek nemamo nijednog klijenta iz tog grada. Međutim, mi poslujemo online, stoga to ne predstavlja problem te uredništvo i otamo može stabilno poslovati, iako se sva prodaja odvija u Zagrebu jer tamo su naši klijenti. Često se zbog toga šalim da živim u koferima jer ne mogu neprestano biti na jednom mjestu”, navodi Mirna.
S obzirom na to da je internet pun mogućnosti za povezivanje s ljudima diljem svijeta, a ponajviše diljem regije, u ožujku pokrenuli su i Facebook grupu Ženski recenziRAJ Srbija koja trenutno broji preko 2500 članova. Nije isključeno da će se u budućnosti proširiti i na još koju državu.
“Budući da smo trenutno aktivni na osam kanala (tri Facebook grupe, profili na Instagramu, TikToku i LinkedInu, Facebook stranica, portal + ŽR Srbija), u planu nam ih je i dalje razvijati te zadržavati kvalitetu u tom procesu, no svakako možete očekivati još neke proizvode s našim potpisom. Prije godinu dana predstavili smo Pink Romance, voćni liker s jestivim šljokicama koji smo pokrenuli u suradnji s jednim domaćim proizvođačem, a vjerujemo u to da ćemo nastaviti razvijati proizvodnju kao još jedan dio našeg poslovanja jer naše članice pokazuju veliki interes za to”, zaključuje mlada poduzetnica.