Cilj posjete slovenske škole bio je prenijeti znanja i iskustva o programima rada s darovitim učenicima, kao i upoznati se s izvanučioničkim, terenskim i outdoor aktivnostima povezanim sa specifičnostima slavonskog kraja
U okviru Erasmus+, KA1 Osnovne škole dr. Janeza Mencingerja iz
Bohinjske Bistrice (Slovenija) pod nazivom Obogatimo naše delo,
od 5. do 9. prosinca proveden je Job Shadowing u Osnovnoj školi
Jagode Truhelke iz Osijeka.
Cilj posjete slovenske škole bio je prenijeti znanja i iskustva o
programima rada s darovitim učenicima, kao i upoznati se s
izvanučioničkim, terenskim i outdoor aktivnostima povezanim sa
specifičnostima slavonskog kraja.
Slovenska škola ujedno je i partner OŠ Jagode Truhelke u projektu
Erasmus+, KA1 Krea(k)tivnost suvremenog učenja u kojoj će se u
ožujku 2023. godine provoditi mobilnost naših učenika.
Job Shadowing partnera iz Slovenije sastojao se od prezentiranja
rada učitelja OŠ Jagode Truhelke kroz formalne i neformalne
metode rada temeljene na odgoju i obrazovanju, kao i od
kulturoloških aktivnosti upoznavanja zavičaja.
Prvi dan (ponedjeljak) sastojao se od nastupa dobrodošlice gdje
je bilo nekoliko točaka. Učiteljica engleskog i njemačkog jezika
Iris Zorić pripremila je na engleskom jeziku
konferansu i video o našem gradu i školi te pjesme na njemačkom
jeziku Ein bisschen Frieden koju su otpjevali učenici 7. razreda,
a učiteljica produženog boravka Marija
Šomoljanski pripremila je folklornu scensku izvedbu s
učenicima 2.a razreda.
Učiteljica razredne nastave Liana Mur
predstavila je s učenicima 2. b tradicionalnu slovensku pjesmu
Moj očka ima konjička dva na slovenskom jeziku uz sviranje
udaraljkama i instrumentalnu pratnju učenica 6. a.
Za vrijeme scenskih nastupa u pozadini su učenici 4. a držali
pojedinačna slova s natpisom Pozdravljeni dragi prijatelji, koje
su izradili na likovnim radionicama s njihovom učiteljicom
Gordanom Herhenreder. Ilustracije slova bile su
ukrašene motivima slovenske i slavonske folklorne kulturne
baštine.
Nakon pozdravnog djela ravnatelj Franjo Vukelić
upoznao je goste s radom i ustrojem škole, a koordinatorica Job
Shadowinga školska knjižničarka Irena Bando
prezentirala je dosadašnje Erasmus projekte u našoj školi:
3 KA1 (Krea(k)tivnost suvremenog učenja; Kreativna
integracija IKT u obrazovanju: Metoda 3IKT i Kreativno učenje,
mišljenje, djelovanje i stvaranje) te 4 eTwinninga (Igrajmo se
glagoljicom2, Igrajmo se glagoljicom, Upoznaj svoje sugrađane, i
Digital Humanists).
Na kreativnom satu njemačkog jezika učenici 8. b razreda i
njihova učiteljica engleskog i njemačkog jezika Katarina
Ćorković Matančić predstavili su gostima inovativne i
kreativne metode učenja stranih jezika sudjelovanjem u raznim
međunarodnim projektima. Također, gostima su postavljali
razna pitanja na engleskom jeziku o školstvu u Sloveniji,
njihovim poslovima, pravima učenika, slobodnom vremenu…
4. a s učiteljicom razredne nastave Gordana Herhenreder, sa
stručnom suradnicom knjižničarkom Irenom Bando i s učiteljicom
informatike i matematike Anamarijom Buzgo
pripremili su kreativnu radionicu inspiriranu slavonskom
ornamentikom i zlatovezom. Nakon istraživačkog djela o zlatovezu
učenici su izrađivali straničnike za knjige koje su ilustrirali
konturnom tehnikom imitirajući zlatovez crtajući ornamente sa
slavonskih nošnji.
Razgovaralo se o simbolici slavonskih motiva povezujući ih s
načinom života slavonskog kraja. Potom su na informatici
ilustrirali na papiru čestitku za Božić koju su ugradili u QR
kodove. Potom su u programu Power Point oblikovali etiketu s
tekstom o radionici i QR kodom te ih nalijepili na poleđinu
straničnika.
Učenici 6. razreda s učiteljicom povijesti i engleskog jezika
Lenom Cvenić Lijić proučavali su glagoljičko
pismo te su pomoću tableta vježbali pokrete rukom kako naučiti
pisati glagoljicu. Kistovima na papiru su pisali slova glagoljice
te napraviti glinene pločicu s glagoljskim natpisom ukrašeno
pleterom.
Učenici 5. i 7. razreda s učiteljicom hrvatskog jezika
Vjekoslavom Hrastović predstavili su razne
načine stvaralaštva u kojima dolazi do izražaja kreativnost,
originalnost i stvaralačko mišljenje na temelju jezičnih
vještina, aktivnoga rječnika i stečenoga znanja. Učenici 7. c su
pojasnili postupke diorame, lektire u televizoru, knjige na
preklop, pizza lektire predstavljajući prednosti ovakvoga načina
analize djela. Učenici 5. a i c su dramatizirali tekst,
pripremali rekvizite za kazalište sjena s grafoskopa te izveli
igrokaze s lutkama. Također je predstavljen projekt poticanja
čitanja Knjiga kojim je ostvarena slobodna posudba i razmjena
knjiga među učenicima u svrhu poticanja čitanja po preporuci.
Drugi dan Job Shadowinga započeo je u 7. razredu na satu
njemačkog jezika s učiteljicom engleskog i njemačkog jezika Iris
Zorić gdje su predstavili brojne inovativne metode podučavanja
stranih jezika te prikazali interaktivnu primjenu digitalnih
alata koje redovito koriste. Prezentirali su nacionalne i
internacionalne projekte u kojima sudjeluju te mnoštvo radova
koji su iz njih proizašli: videozapise, autobiografije učenika i
biografije poznatih osoba u Voki aplikaciji, digitalne knjige i
slikovnice te reklame. Prikazali su aktivnosti suradnje sa
stranim zemljama razmjenom pisma, čestitki i videa. Istaknuli su
posebnu važnost povezivanja naših učenika s ostatkom Europe i
svijeta s ciljem jačanja samopouzdanja u stvarnim komunikacijskim
situacijama.
Pedagoginja škole Ana Vukojević u 2. a razredu
održala je pedagošku radionicu o razrednim pravilima i poštivanju
autoriteta. Radionica je provedena kroz igru i aktivnosti u
kojima su sudjelovali i gosti. Nakon održane radionice
pedagoginja je upoznala goste iz Slovenije s radom pedagoga u
našem školskom sustavu.
Učenici 4. b s učiteljicom razredne nastave Ivanom
Kovačić predstavili su radionicu oslikavanja boca, čaša
i svijećnjaka decoupage tehnikom koju su organizirali zajedno s
učenicima i roditeljima. Svoje su radove darovali gostima koji su
bili ugodno iznenađeni sposobnostima i vještinama učenika.
Učiteljica informatike Anamarija Buzgo i učenice 4. b koje
pohađaju izvannastavnu aktivnost iz informatike predstavili su
dosadašnje uratke u Canvi – božićne čestitke koje pripremaju za
učenike OŠ Darda u sklopu eTwinning projekta Igrajmo se
glagoljicom2.
Osim toga, predstavljen je i oblik suradnje učiteljica razredne
nastave s informatikom na primjeru izrade e-slikovnice Heidi,
gdje se prikazala kreativna uporaba IKT interaktivnim korištenjem
web alata i aplikacija. Za kraj, učenici su gostima pojasnili rad
u programskom jeziku Scratch te prikazali nekoliko zanimljivih
primjera programa.
Treći dan Job Shadowinga započeo je u učionici kemije i biologije
s učenicima 7. razreda i učiteljicama Sanjom
Merdić (učiteljicom kemije) i Vesnom
Ovničević (učiteljicom biologije) na radionicama Sajma
zdravlja, gdje su učenici prezentirali hranjive vrijednosti
raznih prehrambenih proizvoda (smothie od povrća i voća, mousse
od soka slanutka i tamne čokolade, zdrave grickalice bučnih
sjemenki, čips od algi, humus od slanutka, čaj s medom.) Učenici
su također izložili postere i modele organa ljudskog tijela te
prezentirali razne zanimljive teme o biologiji i ekologiji.
Učenici 6.razreda su prezentirali načine istraživanja voda s
ciljem osvještavanja važnosti očuvanja voda, a na kraju sata su
provjerili svoje znanje pomoću kviza izrađenog u aplikaciji
Kahoot.
Projekt Naturavita, koji govori o važnosti čuvanja šuma i drveća,
predstavili su učenici 2. b razreda s učiteljicom razredne
nastave Lianom Mur. To su povezali s obradom lektire Pismo iz
Zelengrada (eko priča u stihovima) te su prezentirali na koji
način znaju prepoznati tragove životinja u šumi.
Učenici osmih razreda na nastavi likovne kulture radili su na
teksturama oblikovanjem gline s ciljem izrade autoportreta.
Učitelj likovne kulture Dubravko Milinković
pojasnio je specifičnosti rada u nastavi likovne kulture kojoj je
primarni zadatak poticanje kreativnosti.
Četvrtak je započeo prezentacijom rada produženog boravka
likovnom radionicom izrade čestitke za Božić u kojoj su
sudjelovali učenici i gosti iz Slovenije. Učiteljice produženog
boravka Ivana Boras i Iva
Bugarin prezentirale su kompletan rad produženog
boravka, a gostima su pripremile domaće slastice koje su učenici
napravili za Advent.
Psihologinja Martina Ivandić prezentirala je
načine identifikacije darovitosti kod učenika u školi te je
predstavila regionalni projekt Škola 21. stoljeća-Škola za
kreativnost koji se provodio s potencijalno darovitim učenicima u
našoj školi. Prikazane su didaktičke igre koje su korištene za
razvoj divergentnog mišljenja, kao i razne aktivnosti koje su se
s učenicima provodile tijekom projekta (istraživanje emocija,
mindfulness tehnike, rad s asocijativnim kartama, zadatak
poticanja kreativnog razmišljanja itd.). Gosti iz Slovenije su se
i sami okušali u jednom kreativnom zadatku gdje se mogla
figurativno utvrditi razvijenost kreativnosti kod svakoga od
njih.
Programe s darovitima prikazala je stručna suradnica knjižničarka
i koordinatorica ovog Job Shadowinga Irena Bando koja je
predstavila program Tima za kreativni razvoj i kreativne programe
škole kao što su Virtualni dani darovitih te projekti kulturne
baštine o glagoljici i slavonskoj ornamentici. U drugom djelu
predstavila je kreativan rad školske knjižnice u poticanju
čitanja i istraživanja, razvijanja informacijske pismenosti i
kreativnosti te inovativno korištenje suvremene tehnologije u
knjižnici.
Prezentirali su se i vanjski projekti s darovitima u koje je
škola bila uključena, kao što je Centar izvrsnosti Osijek,
dugogodišnje sudjelovanja učenika i nastavnika na Školi
stvaralaštva Novigradsko proljeće, višegodišnje sudjelovanje na
Međunarodnoj kiparskoj koloniji Črnomelj u Sloveniji i
sudjelovanje na svjetskom dječjem festivalu Bread of peace u
Istanbulu.
Predstavljen je nacionalni projekt za školske knjižnice Stvarajmo
eKreativno, kojeg vodi naša knjižničarka, kao i e-priručnik
Metoda 3IKT s primjerima kreativne primjene IKT nastalog u
prošlom KA1 projektu.
Za vrijeme cijelog tjedna boravka gostiju u čitaonici je bila
postavljena izložba kreativnih radova proizišlih iz raznih
radionica i projekata u školskoj knjižnici.
Posljednji primjer kreativnog rada u našoj školi bila je
kreativna radionica s učenicima 4. razreda i učiteljicom
engleskog jezika Vedranom Čerinom koja je predstavila
sudjelovanje u eTwinning projektu Presenting my Christmas.
Učenici su rješavali niz zadataka, a svakim riješenim zadatkom bi
otkrili sljedeći trag koji ih je vodio u potrazi za blagom. Kroz
zadatke su se upoznali s kulturom zemalja engleskog govornog
područja te običajima vezanim uz proslavu Božića i Nove Godine.
Jedan od zadataka kojeg su u svojoj potrazi trebali izvršiti bila
je izrada božićnih čestitki, a koje će učenici razmijeniti sa
svojim vršnjacima iz drugih europskih zemalja.
U ovom dijelu programa Job Shadowinga za goste iz Slovenije se
organizirao razgled grada te su se obišli: konkatedrala sv. Petra
i Pavla, secesijske zgrade u Europskoj Aveniji, centar grada i
gradske znamenitosti, Hrvatsko narodno kazalište, Sakuntala park,
Osječka šetnica Promenada te stari dio grada Tvrđa.
Sljedeći dan se posjetio Ivandvor – Državna ergela lipicanaca,
nakon čega se u Đakovu obišao Spomen-muzej biskupa Josipa Jurja
Strossmayera te Đakovačka katedrala Svetog Petra. Također se
posjetila kripta đakovačke katedrale gdje je otvorena izložba
sakralnih kiparskih djela iz zbirke ljevaonice umjetnina Ujević.
U srijedu je skupina djelatnika naše škole odvela goste u
obilazak Baranje: Kopačkog Rita, dvorca Tikveš te zanimljivih
starih baranjskih sela i mjesta (Lug, Karanac, Vardarac, Bilje).
U četvrtak, u okviru terenske nastave, gostima se predstavio
Edukacijsko-posjetiteljski centar Naturavita gdje su pripremljena
predavanja i obilazak terena, a po završetku posjeta gosti su od
organizatora dobili edukacijske materijale za rad s učenicima.
Posljednji dan (petak) u okviru kulturološko-zavičajnog programa
organiziran je odlazak u Vukovar gdje se obišlo spomen groblje
Ovčara, povijesni galerijski centar Vukovarski toranj te Gradski
i Vučedolski muzej.
Iskustvo Job Shadowinga bila je izazovna prilika okušati se u
organiziranju i predstavljanju rada djelatnika škole, ali i u
osvještavanju važnosti prenošenja znanja, iskustva u svrhu
samoaktualizacije vlastitog rada i jačanja partnerskih odnosa te
iznimna važnost i dobrobiti sudjelovanja u Erasmus projektima.