Prednje i stražnje svjetlo, zvonce, katadiopteri u kotačima i na pedalama su obavezni ili ćete dobiti kaznu.
Prije svega zbog sigurnosti samih biciklista i drugih sudionika u
prometu prema Zakonu i pripadajućem Pravilniku svaki bicikl koji
sudjeluje u prometu mora imati propisanu opremu i signalizaciju.
A, malo je onih koji su upoznati s popisom obaveznih uređaja i
naprava koje bicikl treba imati, premda je Pravilnik koji to
propisuje donesen još 2005. godine. Nažalost, kako se mnoge
stvari kod nas rade totalno kampanjski i neadekvatno, tako je
netko u vrhu Policije došao na ideju kako bi se mogli preko noći
početi doslovno držati dijela Zakona i Pravilnika koji se odnosi
na bicikle, pa je izvršena neatraktivna i nimalo pametna
represija na vozače bicikala. Da se vodeće osobe naše Policije
ugledaju u svoje kolege iz Europe, to bi napravili puno
edukativnije za bicikliste i s većim efektom za glavni cilj –
sigurnost biciklista i drugih sudionika u prometu.
Bicikl mora imati ugrađeno prednje bijelo svjetlo, a mora
biti upaljeno noću ili danju kod smanjenje vidljivosti
Tako je iznenadno prerevnosno kažnjavnje biciklista izazvalo
velik revolt vozača bicikla, jer ispada da je odjednom probuđena
Policija (Pravilnik postoji od srpnja 2005., a danas je kraj
2011.) odlučila prazni proračun države napuniti vježbajući na
biciklistima. Da ne kažemo kako se toj istoj Policiji vozači
automobila voze kroz crveno, po žutim trakama rezerviranim za
gradski prijevoz, trubi se, gazi se bijela crta, parkira se
nasred ceste i ulice, skreće u zabranjeni smjer… i sve to bez
kazni. Ali, vjerojatno je lakše oderati biciklistu. Nije sporno
da Policija ima pravo kažnjavati, ali ne na ovakav strogi
represivan način koji provodi na biciklistima, a svakodnevno im
se pred nosom odvijaju puno teži i po život opasniji prometni
prekršaji koji prolaze bez sankcija
Bicikl mora imati ugrađeno stražnje crveno svjetlo, a
mora biti upaljeno noću ili danju kod smanjenje
vidljivosti
No, krenimo redom. Ministarstvo mora, turizma, prometa i razvitka
je na temelju članka 239. stavak 4. Zakona o sigurnosti prometa
na cestama (Narodne novine broj 105/2004) uz suglasnost ministra
unutarnjih poslova donijelo ‘Pravilnik o tehničkim uvjetima
vozila u prometu na cestama’. A u njemu piše koji su uređaji
obavezni na biciklu, pa ako vozite bicikl dobro pročitajte i
zapamtite kako zbog svoje sigurnosti, tako i da ušparate na
visokim kaznama.
Pedale na biciklu obavezno moraju imati jedan katadiopter
žute ili narančaste boje na svakoj strani pedale i to s prednje i
stražnje strane pedale
1. KOČNICE NA BICIKLU
Na biciklima mora biti ugrađena i izvedena za svaki kotač
najmanje po jedna kočnica tako da su međusobno neovisne, s tim
što kočnica na prednjem kotaču mora biti ručna.
2. PREDNJE BIJELO SVJETLO NA BICIKLU
Bicikl mora imati jedno ili dva simetrično postavljena svjetla za
osvjetljavanje ceste, a moraju biti izvedena i pričvršćena na
prednjoj strani bicikla. Svjetlost koju daje svjetlo mora biti
bijele boje, a udaljenost svjetleće površine toga svjetla od
površine ceste ne smije biti veća od 1,2 m ni manja od 0,4 m kod
bicikla. Svjetlo na biciklu mora biti izvedeno i podešeno tako da
osvijetljeni dio ravne ceste nije dulji od 50 m ni kraći od 10 m.
3. STRAŽNJE CRVENO SVJETLONA BICIKLU
Bicikl mora imati jedno ili dva simetrično raspoređena prema
uzdužnoj okomitoj ravnini vozila postavljena stražnja pozicijska
svjetla crvene boje te moraju biti izvedena i pričvršćena na
zadnjoj strani vozila. Udaljenost svjetleće površine svjetla od
površine ceste ne smije biti manja od 0,25 m ni veća od 0,9 m.
Ovo svjetlo može biti izvedeno zajedno s katadiopterima.
4. KATADIOPTER STRAGA
Bicikl mora imati jedan ili dva simetrično raspoređena prema
uzdužnoj okomitoj ravnini vozila i netrokutasta katadioptera
crvene boje koji moraju biti ugrađena i izvedena na stražnjoj
strani bicikla. Udaljenost reflektirajuće površine stražnjega
crvenog katadioptera od površine ceste ne smije biti manja od
0,25 m ni veća od 0,9 m. Reflektirajuća površina stražnjega
crvenog katadioptera mora iznositi najmanje 8 cm.
5. KATADIOPTERI NA PEDALAMA
Bicikl mora imati po jedan katadiopter žute ili narančaste boje –
na svakoj strani pedale (s prednje i stražnje strane)
6. KATADIOPTERI U KOTAČIMA
Bicikl mora imati na bočnim stranicama prednjega i stražnjeg
kotača bicikla reflektirajuća tijela koja reflektiraju svjetlost
bijele ili žute boje.
7. ZVONCE/TRUBA
Na biciklu mora postojati uređaj za davanje zvučnih znakova.
Uređaj za davanje zvučnih znakova na biciklu mora biti ugrađen i
izveden kao najmanje jedan uređaj tako da daje jednolične zvukove
nepromjenljiva intenziteta. Komanda uređaja za davanje zvučnih
znakova mora biti postavljena tako da je pristupačna vozaču s
njegova sjedala.
Dakle, ako Vaš bicikl nema ovih sedam uređaja s popisa, odmah ih
kupite i pripazite da su odgovarajućih specifikacija, te ih
ugradite na bicikl prema propisanom mjestu. Kompletan ‘Pravilnik
o tehničkim uvjetima vozila u prometu na cestama’ možete
pročitati na linku PRAVILNIK.
Tekst:
Bike My Day