Kako već tjednima s TV ekrana "vrište" poruke građanima da su blagdani ništa bez darivanja, malo je onih koji će se zbog ovog ili drugih razloga oduprijeti nagonu za sveobuhvatnu kupnju.
Većina će i ove godine kupovati stihijski, bez realnih kriterija
i plana kako nabaviti sve što je potrebno bez pretjeranog
zaduživanja. Upravo je zato Savjetovalište za potrošače Osijek
izradilo nekoliko smjernica za racionalnu blagdansku kupnju koje
bi potrošači trebali slijediti kako bi s ionako preopterećenim
kućnim budžetom uspjeli pokriti sve novčane obaveze koje nose
blagdani.
– Nažalost, nemamo svi iste mogućnosti. Nemamo iste prihode,
nemamo svi jednako vremena za pripreme, netko ima nekoga tko će
mu pomoći, netko mora sve sam. Stoga je, znamo, nemoguće
građanima izdati univerzalnu uputu za pametnu kupnju. No zato su
tu savjeti koje je dobro poslušati, bar kada je riječ o
racionalizaciji potrošnje – kaže Mira
Brumerček-Lukačević iz osječkog “Potrošača”.
Najprije, savjetuju iz Potrošača, valja napraviti tri
popisa za kupnju: jedan za hranu, kolače i napitke,
drugi za dekoracije, a treći za darove. To će pomoći da se
izbjegne stihijska kupnja svega što se učini zgodno ili ‘padne’
pod ruku. Također, teret blagdanske kupnje treba rasporediti na
više dana, ali i organizirati financiranje iz više prihoda.
Primjerice, radnici koji božićnicu dobiju u bonovima trgovačkih
centara mogu ih iskoristi za kupnju s jednog popisa – onoga za
namirnice. Gotovinom od redovnih prihoda mogu kupiti dekoracije,
a kreditnim karticama platiti darove.
U svakom slučaju, uoči svake kupnje treba usporediti cijene
proizvoda s popisa u trgovačkim lancima na www.supermarketi.info
i odabrati kupovanje tamo gdje je omjer cijene i kvalitete
najbolji. Također, nije na odmet pregledati i kataloge trgovačkih
centara, te iskoristit akcijske prodaje za proizvode s popisa.
No, uz napomenu da istovremeno nikako ne treba kupovati nešto
samo zato što je na akciji. Prije kupnje dekoracija valja
pregledati one koje potrošač već ima, te vidjeti može li se
uštedjeti novac ako se neki od njih ručnim radom obnove ili samo
osvježe.
– Riječ je ujedno i o odličnoj prilici za druženje s
obitelji. To može biti “tucanje” oraha i lješnjaka. Ili
zajedničko pečenje kolača. Ili izrada ukrasa. Na taj način više
obitelji može imati više različitih vrsta ukrasa i kolača za istu
cijenu – kaže Brumerček-Lukačević.
Najvažnije od svega je, ističu iz “Potrošača”, ne zaboraviti da
je siječanj najduži mjesec, te da treba jako dobro paziti pri
kupnji u prosincu s odgodom plaćanja.
Nagrada za štedljive
Ako se uz pažljivu štednju uspije postići da od blagdanskog
budžeta ostane nešto novca, nije ga na odmet iskoristiti za
kupnju odjeće ili kakvih drugih potrepština na rasprodajama. U
predblagdansko vrijeme trgovci nude skupe artikle po prigodnim
cijenama, pa je ovo sjajna prilika da si građani priušte neke
stvari koje inače ne mogu. To može biti i svojevrsna nagrada za
one koji su postigli uspjeh u racionalnoj kupnji.
Tekst: Ivana KUKIĆ SOLAR (Glas Slavonije)