Malo neopravdanih

Učenici u Osječko-baranjskoj županiji sve više izostaju s nastave, ali gotovo sve im se opravda

Duško Jaramaz/PIXSELL

Izostanci učenika iz osnovnih i srednjih škola u OBŽ-u uglavnom su opravdani i vezani uz bolest, izvannastavne aktivnosti i putovanja

Učenici zbog različitih razloga i obveza mimo škole ne mogu
uvijek i svakodnevno prisustvovati nastavi. Na stranicama

Ministarstva znanosti i obrazovanja RH
provjerili smo, stoga,
koliko često učenici osnovnih i srednjih škola čiji je osnivač
Osječko-baranjska županija izostaju iz njih, ima li neopravdanih
sati i koji su najčešći razlozi njihovih izostanaka.

Tijekom prethodne školske godine, odnosno šk. god. 2022./2023.
osnovnoškolci su, kojih je te godine na području županije bilo
12.351, iz navedenih škola prosječno izostali sa 77 sati po
učeniku, od čega je 75 sati bilo opravdano, a dva sata
neopravdana. Izostanci su se povećavali sukladno prelasku u viši
razred, pa ih je tako u prosjeku najviše bilo u sedmom (99 sati)
i osmom razredu (106 sati), a najmanje u trećem (57 sati) i
četvrtom razredu osnovne škole (58 sati).

Srednjoškolci s područja OBŽ-a, kojih je te godine bilo 9.176,
mnogo su više izostajali u odnosu na osnovnoškolce. Riječ je o
brojci od prosječno 107 sati, od čega su 104 sata bila opravdana,
a svega tri sata neopravdana. Najviše su izostajali učenici
četvrtih (113 sati), a najmanje prvih razreda srednje škole (95
sati).

Među srednjoškolcima ima i razlike, pa su gimnazijalci izostajali
manje u odnosu na strukovnjake. Dok su učenici gimnazija OBŽ-a u
prosjeku izostali sa 102, učenici strukovnih škola izostali su sa
107 sati.

Povećanje je to u odnosu na šk. god. 2021./2022. tijekom kojih
se iz županijskih osnovnih škola prosječno izostalo sa 72, a
iz istih srednjih škola s 99 sati. Ipak, gimnazijalci su te
godine izostali s 99, a strukovnjaci sa 100 sati.

Manje se u odnosu na prethodne dvije godine izostajalo čak i
tijekom dviju pandemijskih godina, pa su tako šk. god.
2020./2021. osnovnoškolci županijskih škola prosječno izostali s
53, a srednjoškolci sa 69 sati. Šk. god. 2019./2020. godine
osnovnoškolci su u prosjeku izbivali s 39, a srednjoškolci
sa 62 sata.

>> Stigle novosti u e-Dnevnik koje će olakšati život roditeljima

Prema Pravilniku o kriterijima za izricanje pedagoških mjera,
učenici imaju pravo bez navođenja razloga opravdati do tri
radna dana više puta godišnje. Zbog toga i ne čudi kako se
izostanci učenika kontinuirano povećavaju još od 2015. godine,
odnosno otkako je navedena odredba uvedena.

”Događa se da roditelji time uspješno manipuliraju tako da
opravdaju jedan, dva ili tri dana pa učenik dođe u školu,
odgovara za ono što je spreman, pa ponovno opravda jedan, dva ili
tri dana i tako se izostanci gomilaju. Neki vide
da tako uspješno prolaze, dolaze na nastavu kada su spremni
za provjere i kalkuliraju s time”, rekla je predsjednica
Udruge hrvatskih srednjoškolskih ravnatelja Suzana
Hitrec
 za
Novi list
.

Najčešći razlozi izostanaka kod srednjoškolaca i
jesu uglavnom bolesti ili izvannastavne aktivnosti.

”Ove pak godine brojim gotovo najviše izostanaka u razredu,
preko 100, i to zato što sam bila na operaciji”, priča nam
srednjoškolka Ciara.

Među srednjoškolcima ima i onih koji su putnici, što također
pogoduje njihovim češćim izostancima iz škole.

”Uz to što sam često bolesna, putnik sam, pa nerijetko moram
otići ranije s nastave da bih stigla na bus, još pogotovo
ako dođe do nekih promjena u rasporedu. Zasad imam oko 75
sati izostanaka”, kaže Julija.

Učenicima izostanci uvelike utječu i na praćenje nastave.
Srednjoškolka Iva koja izostaje iz škole
uglavnom zbog bolesti ili obiteljskog putovanja tvrdi kako
gradivo predmeta koji im općenito idu lošije bude teže naučiti i
dogodi se da ga ne razumiju ni nakon objašnjenja kolega, pa
moraju na instrukcije.

Ipak, Petru koji najčešće izostaje iz škole zbog
prehlade ili sportskih natjecanja to nije problem.

”Iako se maksimalno trudim ne izostajati s nastave da ne bih
gubio vrijeme kod kuće, nekada se poklopi da moram
prisustvovati školskom natjecanju u badmintonu, odbojci ili
nogometu. Međutim, uspijem ‘pohvatati’ svo gradivo jer
uvijek pitam najbolje učenike u razredu da mi ga pojasne i
pošalju sav potreban materijal”, navodi srednjoškolac.

Izostanci učenika iz osnovnih i srednjih škola u OBŽ-u uglavnom
su opravdani i vezani uz bolest, izvannastavne aktivnosti i
putovanja. Dok su srednjoškolci suočeni s većim brojem izostanaka
od osnovnoškolaca, primjetno je i njihovo povećanje u prethodnoj
godini u odnosu na šk. god. 2021./2022. Unatoč izazovima
koje izostanci donose, neki učenici pronalaze kreativne načine za
nadoknadu propuštenog gradiva, pokazujući odlučnost i
inovativnost tijekom svojega obrazovanja.

Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail redakcija@sib.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari