Malo neopravdanih

Učenici u Osječko-baranjskoj županiji sve više izostaju s nastave, ali gotovo sve im se opravda

Duško Jaramaz/PIXSELL

Izostanci učenika iz osnovnih i srednjih škola u OBŽ-u uglavnom su opravdani i vezani uz bolest, izvannastavne aktivnosti i putovanja

Učenici zbog različitih razloga i obveza mimo škole ne mogu uvijek i svakodnevno prisustvovati nastavi. Na stranicama Ministarstva znanosti i obrazovanja RH provjerili smo, stoga, koliko često učenici osnovnih i srednjih škola čiji je osnivač Osječko-baranjska županija izostaju iz njih, ima li neopravdanih sati i koji su najčešći razlozi njihovih izostanaka.

Tijekom prethodne školske godine, odnosno šk. god. 2022./2023. osnovnoškolci su, kojih je te godine na području županije bilo 12.351, iz navedenih škola prosječno izostali sa 77 sati po učeniku, od čega je 75 sati bilo opravdano, a dva sata neopravdana. Izostanci su se povećavali sukladno prelasku u viši razred, pa ih je tako u prosjeku najviše bilo u sedmom (99 sati) i osmom razredu (106 sati), a najmanje u trećem (57 sati) i četvrtom razredu osnovne škole (58 sati).

Srednjoškolci s područja OBŽ-a, kojih je te godine bilo 9.176, mnogo su više izostajali u odnosu na osnovnoškolce. Riječ je o brojci od prosječno 107 sati, od čega su 104 sata bila opravdana, a svega tri sata neopravdana. Najviše su izostajali učenici četvrtih (113 sati), a najmanje prvih razreda srednje škole (95 sati).

Među srednjoškolcima ima i razlike, pa su gimnazijalci izostajali manje u odnosu na strukovnjake. Dok su učenici gimnazija OBŽ-a u prosjeku izostali sa 102, učenici strukovnih škola izostali su sa 107 sati.

Povećanje je to u odnosu na šk. god. 2021./2022. tijekom kojih se iz županijskih osnovnih škola prosječno izostalo sa 72, a iz istih srednjih škola s 99 sati. Ipak, gimnazijalci su te godine izostali s 99, a strukovnjaci sa 100 sati.

Manje se u odnosu na prethodne dvije godine izostajalo čak i tijekom dviju pandemijskih godina, pa su tako šk. god. 2020./2021. osnovnoškolci županijskih škola prosječno izostali s 53, a srednjoškolci sa 69 sati. Šk. god. 2019./2020. godine osnovnoškolci su u prosjeku izbivali s 39, a srednjoškolci sa 62 sata.

>> Stigle novosti u e-Dnevnik koje će olakšati život roditeljima

Prema Pravilniku o kriterijima za izricanje pedagoških mjera, učenici imaju pravo bez navođenja razloga opravdati do tri radna dana više puta godišnje. Zbog toga i ne čudi kako se izostanci učenika kontinuirano povećavaju još od 2015. godine, odnosno otkako je navedena odredba uvedena.

”Događa se da roditelji time uspješno manipuliraju tako da opravdaju jedan, dva ili tri dana pa učenik dođe u školu, odgovara za ono što je spreman, pa ponovno opravda jedan, dva ili tri dana i tako se izostanci gomilaju. Neki vide da tako uspješno prolaze, dolaze na nastavu kada su spremni za provjere i kalkuliraju s time”, rekla je predsjednica Udruge hrvatskih srednjoškolskih ravnatelja Suzana Hitrec za
Novi list
.

Najčešći razlozi izostanaka kod srednjoškolaca i jesu uglavnom bolesti ili izvannastavne aktivnosti.

”Ove pak godine brojim gotovo najviše izostanaka u razredu, preko 100, i to zato što sam bila na operaciji”, priča nam srednjoškolka Ciara.

Među srednjoškolcima ima i onih koji su putnici, što također pogoduje njihovim češćim izostancima iz škole.

”Uz to što sam često bolesna, putnik sam, pa nerijetko moram otići ranije s nastave da bih stigla na bus, još pogotovo ako dođe do nekih promjena u rasporedu. Zasad imam oko 75 sati izostanaka”, kaže Julija.

Učenicima izostanci uvelike utječu i na praćenje nastave. Srednjoškolka Iva koja izostaje iz škole uglavnom zbog bolesti ili obiteljskog putovanja tvrdi kako gradivo predmeta koji im općenito idu lošije bude teže naučiti i dogodi se da ga ne razumiju ni nakon objašnjenja kolega, pa moraju na instrukcije.

Ipak, Petru koji najčešće izostaje iz škole zbog prehlade ili sportskih natjecanja to nije problem.

”Iako se maksimalno trudim ne izostajati s nastave da ne bih gubio vrijeme kod kuće, nekada se poklopi da moram prisustvovati školskom natjecanju u badmintonu, odbojci ili nogometu. Međutim, uspijem ‘pohvatati’ svo gradivo jer uvijek pitam najbolje učenike u razredu da mi ga pojasne i pošalju sav potreban materijal”, navodi srednjoškolac.

Izostanci učenika iz osnovnih i srednjih škola u OBŽ-u uglavnom su opravdani i vezani uz bolest, izvannastavne aktivnosti i putovanja. Dok su srednjoškolci suočeni s većim brojem izostanaka od osnovnoškolaca, primjetno je i njihovo povećanje u prethodnoj godini u odnosu na šk. god. 2021./2022. Unatoč izazovima koje izostanci donose, neki učenici pronalaze kreativne načine za nadoknadu propuštenog gradiva, pokazujući odlučnost i inovativnost tijekom svojega obrazovanja.

Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail redakcija@sib.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari