Samostalni zrakoplovni vod Osijek osnovan je 8. listopada 1991. godine u sklopu Operativne zone Osijek
U organizaciji Aerokluba “Osijek” danas (8. listopada 2022.
godine) na prostoru Aerodroma Osijek-Čepin obilježena je 31.
godišnjica osnutka postrojbe “Samostalni zrakoplovni vod Osijek”
te odana počast slavonskim pilotima i padobrancima poginulim u
Domovinskom ratu. Obilježavanje je počelo polaganjem vijenaca i
paljenjem svijeća pored spomen obilježja zrakoplova An-2 i Krila
te prigodnim obraćanjima. Potom su članovi obitelji poginulih
pripadnika SZV-a otkrili spomen obilježje poginulim zrakoplovcima
i padobrancima ovog Voda, koje je postavljeno na kružnom toku u
blizini ulaza na Aerodrom. Spomen obilježje su otkrili članovi
obitelji poginulih pripadnika SZVO-a.
O ratnom putu pripadnika SZV Osijek i njihovoj ulozi u
Domovinskom ratu govorili su predsjednik Aerokluba “Osijek”
Marin Kordi, župan Osječko-baranjske županije
Ivan Anušić, predsjednik Odbora za branitelje
Grada Osijeka Jurica Tolj, načelnik Stožera i
zamjenik zapovjednika Hrvatskog ratnog zrakoplovstva
Marinko Galović, predsjednik KUBIS-a
Osječko-baranjske županije i izaslanik ministra hrvatskih
branitelja Antun Blažević te Vladimir
Rajtar koji je govorio u ime pripadnika SZVO-a.
“Danas se malo govori o Samostalnom zrakoplovnom vodu Osijek, o
hrabrosti i žrtvi ljudi koji su tada bili spremni sjesti u
poljoprivredni avion Antonov i nadlijetati opkoljeni Vukovar,
pomagati našim braniteljima dostavom municije, medicinskih i
ostalih potrepština, o ljudima koji su tada 2-3 mjeseca bili naša
zrakoplovna snaga. Tada je to bio nevjerojatno hrabar potez, a na
žalost četiri pripadnika SZVO-a su stradala kada su 2. prosinca
1992. godine iznad Otoka oborili njihov avion. Njihova hrabrost i
zasluge nisu dovoljno prezentirane hrvatskoj javnosti i to treba
hitno ispraviti, dok su tu ljudi koji mogu svjedočiti o tomu.
Svakako dajemo naklon njihovoj hrabrosti i lucidnosti da tada
pokušaju i odrade nemoguće, što su oni uspjeli i stoga imaju
veliki prostor i mjesto u povijesti hrvatske samostalnosti i
Domovinskog rata”,rekao je župan Ivan Anušić.
Samostalni zrakoplovni vod Osijek osnovan je 8. listopada 1991.
godine u sklopu Operativne zone Osijek. Vod je djelovao s
improviziranih uzletišta u okolici Đakova pomoću nekoliko
malih sportskih zrakoplova te velikih, ali sporih poljoprivrednih
aviona Antonov An-2, prvobitno namijenjenih prijevozu ranjenika.
U početku su u sanducima s padobranom izbacivali pomoć
opkoljenom Vukovaru, a zatim su od plinskih boca
napunjenih eksplozivom počeli izrađivati takozvane bojler-bombe,
pa je na neprijateljske položaje padao i smrtonosni teret.
Borbene aktivnosti osječkog voda imale su itekako važne
moralno-psihološke, pa i materijalne učinke te je na slavonsko
bojište tzv. JNA dopremila najmoderniji protuzrakoplovni raketni
sustav KUB-MSA-6. Na hrvatske zrakoplovce ispalili su 16 raketa,
a na žalost jedna reketa je 2. prosinca 1991. godine iznad Otoka
pokraj Vinkovaca pogodila An-2 u kojem su poginuli pilot i
osnivač voda Marko Živković, drugi pilot Mirko Vukušić te
padobranci Ante Plazibat i Rade Griva.
U tim okolnostima Vod je morao prestati s borbenim djelovanjima.
Do tada su, u nešto manje od dva mjeseca, hrabri hrvatski letači
obavili 35 borbenih letova tijekom kojih je izbačeno 68 bombi i
17 sanduka s dvije tone pomoći za Vukovar. Vod je ponovno kratko
reaktiviran 1993. godine za prijevoz ranjenika iz
Slavonije u Zagreb. No, tada su već dotrajale osječke dvokrilce
zamijenili suvremeni borbeni zrakoplovi Hrvatskoga ratnog
zrakoplovstva.