
“Ljudima se ne izlazi van pa i oni koji su od nas udaljeni 500-tinjak metara naručuju hranu", kaže nam jedan od ugostitelja
Dostave jela putem servisa za dostavu hrane odavno su postale dio svakodnevice, rekli bismo i komocije građana. Čak i činjenica da će za tu istu hranu u restoranu, odnosno pečenjarnici ili s nekog drugoga mjesta platiti naručeno bez provizije ne ometa ih u ovoj navici.
No, koliko provizija za dostavu može baciti “na koljena“ vlasnike ugostiteljskih objekata govori aktualni primjer iz Osijeka. Naime, jedan objekt uskoro će zatvoriti svoja vrata, no ne radi toga što nema posla, već štoviše, zbog dostave koja čini puno veći postotak od samog dolaska klijenta u restoran.
“Ljudima se ne izlazi van pa i oni koji su od nas udaljeni 500-tinjak metara naručuju hranu. Ja pak moram platiti veliku proviziju i to mi ne ide u prilog“, rekao nam je vlasnik ugostiteljskog objekta koji želi ostati anoniman.
S druge strane, od drugoga koji dobro posluje unatoč tome što mu je, kaže, više od 50 posto narudžbi putem dostave, doznajemo da itekako ima razumijevanja za, kako ih je nazvao, manje objekte koji visinu provizije koju plaćaju ne mogu financijski izdržati.
Dostava u gotovo stopostotnom broju naruždbi
“Znam da im uzimaju 28 posto provizije na cijenu proizvoda, a u 99 posto restorana dostava je puno više nego osobnih dolazaka“, rekla nam je jedna osječka ugostiteljica.
Uz to, kaže, cijena pića također utječe na potrošnju pa ljudi preferiraju naručiti hranu kod kuće, što zbog spomenutog dodatnoga troška, a što radi činjenice da im je hrana uručena na kućnim vratima.
Ima i onih, dakako, koji radi svježine, ali i održavanja temperature hrane odlaze u restorane i ne naručuju dostavu na spomenut način.
“Ako bih već i naručila nešto, onda ih prethodno nazovem i naručim za određeni termin pa se sama odvezem po narudžbu. Znam da će to što sam naručila doći na stol u najkraćem roku i da se neće “vozati“ po gradu do moje adrese“, rekla nam je sugrađanka s Juga 2.
Popusti za izravne narudžbe u restoranu
Nerijetko i ugostitelji pribjegavaju raznim popustima pa tako jedan od renomiranih restorana u Osijeku daje popust o 15 do 20 posto onima koji naruče izravno hranu od njih.
Štoviše, upravo ta činjenica što se putem dostave na naručenu hranu katkada čeka i do sat vremena stvara negativne recenzije brojnim restoranima. Od vlasnika jednoga ugostiteljskog objekta doznajemo da mu se kupci žale na kvalitetu hrane, a što nije slučaj s onima koji k njemu dođu osobno pojesti obrok.
“Žale se da hranu ne dobiju i po sat vremena, da su kutije “pretumbane“, a što nije ni čudo jer se narudžba vozi na motoru, postane hladna i nije niti blizu onakva kakva bude nakon što je pripremimo. No, na komociju građana ne možemo utjecati“, kaže nam osječki ugostitelj.
Kebab za primjer – evo koliko tko zaradi
Inače, prema javno dostupnim podatcima, provizija koju restorani plaćaju dostavljačima je od 15 do 30 posto od vrijednosti narudžbe. I to nije sve, jer dostavljači dobivaju i prihod od usluge dostave naručitelja.

Dat ćemo primjer ugostitelja koji ima suradnju s dostavljačem, a preko čije aplikacije korisnik naruči kebab koji stoji 9 eura. Korisnik plaća dodatnu uslugu dostave od jednoga eura, a provizija platforme restoranu je 28 posto što je dodatnih 2,24 eura za izvršenu uslugu. Tako dostavljač za naružbu uprihodi 3,24 eura, dok ugostiteljskom objektu od prvotnih 9, ostane 5,76 eura nakon odbitka provizije. Inače, iznos provizije ovisi i o poslovnom subjektu, odnosno može biti manji ukoliko je riječ o većem subjektu s ostvarenim značajnijim prometom.
No, ugostiteljski objekt s početka teksta nije u toj poziciji. Najgore je, kaže, što posla ima, a isplativost izostaje. S obzirom na naviku dostave i platforme koje posluju na području Slavonije, čini se da izlaza nema, a to je upravo ono što je na svojoj koži osjetio osječki poduzetnik koji će, nažalost, uskoro staviti ključ u bravu.


