
Kaučuk je zasad nezamjenjiva sirovina za proizvodnju automobilskih guma. A uskoro će u Europskoj Uniji biti obavezno da taj isti kaučuk ne dolazi iz ilegalno posječenih šuma pa će, pogađate, gume biti skuplje nego ikad
Zamjena ljetnih guma zimskima u ovo doba godine postala je redovna praksa mnogih vozača. No, ove jeseni cijene su ponovno tema razgovora. Zagrepčanin Željko Kokorić među prvima mijenja gume i kaže da su skuplje oko 30 posto u odnosu na prošlu godinu. Trgovci procjenjuju rast između pet i deset posto, no u širem razdoblju situacija izgleda još ozbiljnije – cijene guma u pet godina porasle su i do 65 posto, piše Net.hr.
Nova europska uredba mogla bi dodatno podići cijene
Veliki udarac mogla bi donijeti nova europska uredba kojom se želi spriječiti krčenje prašuma u Jugoistočnoj Aziji, gdje se sade plantaže kaučukovca – ključne sirovine za proizvodnju guma. Procjenjuje se da je zbog plantaža nestalo i do četiri milijuna hektara šuma, površine gotovo jednake Danskoj.
„Radi smanjenja krčenja šuma, svi proizvođači će morati imati certificirane dobavljače i dokazati porijeklo kaučuka. Za sada cijene još nisu porasle, ali je samo pitanje vremena“, kaže Damir Hrnčić, voditelj nabave u jednoj od najvećih tvrtki za distribuciju guma.
Ograničeni resursi i potraga za alternativama
Kaučuk je nezamjenjiv zbog svojih svojstava elastičnosti, prianjanja i trajnosti. Reciklaža nije opcija, a sve dosadašnje alternative pokazale su se nedovoljno učinkovitima, objašnjava Kristijan Tićak, glavni urednik magazina Auto, motor i sport.
Jedno od potencijalnih rješenja mogao bi biti ruski maslačak koji proizvodi lateks, no zasad daje premale prinose. Paralelno, veliki proizvođači poput Bridgestonea istražuju nove materijale pomoću umjetne inteligencije.
Sigurnost ispred uštede
Stručnjaci upozoravaju da alternativne gume još uvijek nisu dorasle provjerenim modelima te da bi mogle ugroziti sigurnost na cestama. Problem su i jeftine kineske gume koje preplavljuju tržište, a često imaju slabija svojstva prianjanja i trajnosti.
Kao kompromis, mnogi vozači biraju univerzalne gume, no Hrnčić ističe da su one prihvatljive tek za vozače koji rade malo kilometara, dok za dulja i zahtjevnija putovanja ipak ostaju bolji izbor klasične ljetne i zimske gume.
„Bolje platiti više i biti siguran“
Iako bi cijene zbog ekoloških mjera mogle porasti i više od 20 posto, neki vozači spremni su platiti više. „Bolje da imate u glavi pomisao da ste napravili dobro djelo“, kaže Željko Kokorić, dodajući da mu je važnije sudjelovati u zaštiti okoliša nego uštedjeti.
Na kraju, stručnjaci poručuju – sigurnost na cesti mora biti važnija od svake uštede. Više pogledajte u prilogu RTL televizije:


