Crvena lampica se upalila

Električni romobili sve su veći problem pa se postavlja pitanje – treba li ih zabraniti? Jedan grad u Hrvatskoj već i je

Ivica Benić/SiB.hr

U prvih šest mjeseci ove godine u Hrvatskoj je zabilježeno čak 257 nesreća s ozlijeđenim osobama u kojima su sudjelovali električni romobili, a stvarni broj vjerojatno je i veći jer se mnoge nesreće ne prijavljuju

Električni romobili, iako moderni i naizgled bezazleni, sve češće postaju uzrok teških prometnih nesreća i ozbiljnih ozljeda, posebno među djecom i mladima. Unatoč zakonskim ograničenjima i propisima, opasna vožnja bez kacige i pri velikim brzinama postaje sve češći prizor na hrvatskim cestama, piše Net.hr.

Niz nesreća u samo dva dana

Posljednjih dana zabilježeno je nekoliko alarmantnih slučajeva. U okolici Bjelovara 14-godišnji dječak, vozeći romobil bez kacige, pao je i zadobio potres mozga te slomio ruku. Dan ranije, 13-godišnjak pod utjecajem alkohola romobilom se zabio u most. Završio je na jedinici intenzivne njege s teškim ozljedama – ponovno bez zaštitne kacige.

Dodajmo tome i 14-godišnjaka koji je teško ozlijeđen nakon što se ponedjeljak navečer u osječkoj Retfali električnim romobilom zabio u osobni automobil.

Kaciga spašava život – ali je mnogi ignoriraju

Zakonom je propisano da kaciga mora biti obavezna za sve vozače električnih romobila, no u praksi se toga rijetko tko pridržava. Posljedice su sve vidljivije.

„Djeca mogu s obzirom na veću brzinu tih sredstava s kojima se voze zadobiti i težu ozljedu mozga, a u tom slučaju oporavak može trajati mjesecima, ponekad i godinama“, upozorava za RTL Miroslav Đurasin iz Klinike za dječje bolesti Zagreb.

U prvih šest mjeseci ove godine u Hrvatskoj je zabilježeno čak 257 nesreća s ozlijeđenim osobama u kojima su sudjelovali električni romobili, a stvarni broj vjerojatno je i veći jer se mnoge nesreće ne prijavljuju. U odnosu na prošlu godinu broj nesreća skočio je za čak 285 posto, a broj fatalnih ozljeda mozga pet je puta veći. Posebno zabrinjava podatak da je 40 % ozlijeđenih mlađe od 14 godina – djeca koja po zakonu uopće ne bi smjela voziti romobil.

Romobili “nabrijani” na 80 km/h

Iako je zakonski dopuštena brzina do 25 kilometara na sat, uklanjanjem tvorničkih blokada mnogi romobili pretvaraju se u prave jurilice koje dosežu i do 80 km/h, čineći ih iznimno opasnima, osobito na neravnim i nepredvidivim podlogama.

„Apeliram na roditelje, nemojte puštati djecu na romobile. Nije sigurno, radije im kupite bicikle, naučite ih kako se voziti biciklom. Romobili imaju male kotače. Svaka i mala izbočina na cesti može dovesti do pada i djeca su tu vrlo neiskusna“, naglašava prometni stručnjak s Prometnog fakulteta u Zagrebu Marko Ševrović.

Sve češći slučajevi potaknuli su i policiju na pojačano djelovanje. U Puli su roditelji prekršajno prijavljeni jer su dopustili vožnju dvjema maloljetnim osobama koje su na romobilu doživjele nesreću. U Sinju je maloljetniku oduzet romobil jer je vozio bez kacige, a prijava je upućena i njegovim roditeljima.

Prvi grad u Hrvatskoj koji je zabranio romobile

U brojnim europskim zemljama već su uvedene restrikcije: Velika Britanija zabranila je vožnju električnih romobila na javnim površinama, pojedini njemački gradovi slijede isti primjer, Pariz je ukinuo mogućnost iznajmljivanja romobila, a u Nizozemskoj ih je potrebno registrirati. Italija je otišla korak dalje i uvodi personalizirane registarske oznake za sve vozače.

I u Hrvatskoj se poduzimaju prvi koraci. U Dugom Ratu vožnja romobila zabranjena je na šetnici, a grad Zaprešić donio je odluku o zabrani vožnje pješačkom zonom. Najavljena je i preventivna akcija po školama s početkom nove školske godine.

„Kad se vrate školarci natrag tada to kreće intenzivno i mislim da uvijek je edukacija dobrodošla i naš je cilj da djelujemo na mlade, ali i na roditelje“, poručuje gradonačelnik Zaprešića Željko Turk.

Učitavanje ankete…

Vrijeme za buđenje – crveni alarm je upaljen

Ako roditelji i dalje budu vjerovali da se nesreće događaju „nekom drugom“, crni niz nesreća neće stati.

„Taj koncept – nesreća se događa nekom drugom i onda mislite – moje dijete je bolje, moje dijete zna, moje dijete pazi, ali vidimo da nažalost brojke su takve da to postaje sve veći problem“, zaključuje prometni stručnjak.

Hitni prijemi i bolnički odjeli puni su mladih s teškim ozljedama zadobivenima na električnim romobilima. Vrijeme je za ozbiljnu akciju – jer svaka nova nesreća mogla bi biti – posljednja.

Iz naše mreže
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail redakcija@sib.hr ili putem forme Pošalji vijest