Prodavačica u Baranji željela se zaštititi od potencijalne krivotvorene novčanice. No, postupila je protuzakonito...
Krivotvorene novčanice, posebice u posljednje vrijeme nisu rijetkost. Kako bi se zaštitili od takvih slučajeva, prodavači pribjegavaju raznim metodama pa čak i onim, čini se, protuzakonitim.
Jedan takav zbio se u jednoj prodavaonici u Baranji gdje je prodavačica kupcu koji joj je dao 100 eura u komadu tražila ime i prezime te ga upisala u – bilježnicu!
UV lampa, odbijanje novčanice, poziv policiji…
“Ima li tkogod ideju kako je takvo što nekome palo na pamet? Ovo je prvi put da ovo čujem i uvjerena sam da bih za ovo zvala inspektorat ili policiju. Predlažem da se, prilikom plaćanja stotinu eura u komadu, kažemo lažno ime”, između ostalog napisala je tamošnja mještanka u jednoj od baranjskih Facebook grupa.
U jednu ruku, prodavačica se želi zaštititi, no s druge strane, osobne podatke, poznato je, ne moramo dati svakome. Potvrđeno nam je to i u PU osječko-baranjskoj, odakle na upit o navedenome slučaju odgovaraju:
“Prodavači nisu ovlašteni tražiti osobne podatke poput imena i prezimena kupca prilikom obavljanja plaćanja u gotovini, čak i ako psotoji sumnja da je novčanica veće nominalne vrijednosti, od 50 ili 100 eura, krivotvorena“, stoji u odgovoru iz PU osječko-baranjske.
Kako prodavači ipak ne bi ostali „kratkih rukava“, policija predlaže korake prodavača u slučaju sumnje na krivotvorenu novčanicu. Najprije treba, stoji u odgovoru, provjeriti autentičnost vizualno ili pomoću tehničkih sredstava poput UV lampi te provjeriti je li doista novčanica autentična. Nadalje, može odbiti prihvaćanje novčanice ukoliko postoji opravdana sumnja da je novčanica kritvorena. Još jedna mogućnost je, u slučaju sumnje na krivotvorinu, obavijestiti policiju ili banku. No prodavač nije ovlašten, upozoravaju iz policije, samostalno evidentirati osobne podatke kupca.
Poželjna konzultacija sa stručnjakom
A upravo u cilju što konkretnijeg odgovora, kontaktirali smo i stručnjaka, Nandina Lončara, samostalnog poduzetnika, osječkog stručnjaka za GDPR i business konzalting za mikro, male i srednje tvrtke, obrte i usluge.
“Pojedinci se pokušavaju na različite načine zaštititi od prevara i nastanka štete, što je razumljivo. No, dogodi se da pritom nehotice i iz neznanja pribjegavaju metodama kojima ne bi trebali i smjeli, pogotovo kada se radi o obradi osobnih podataka. Prije postupanja što jest dopušteno, a što nije, poželjno je konzultirati se s Agencijom za zaštitu osobnih podataka ili stručnjakom iz područja zaštite osobnih podataka, stoji u odgovoru Nandina Lončara.
Neslužbeno doznajemo da je u spomenutoj prodavaonici ipak ukinuta praksa traženja osobnih podataka, no valja imati na umu da, u slučaju da se ovakvo što ponovi u nekoj od prodavaonica, odbijanje novčanice, odnosno davanje osobnih podataka potpuno je legitimno.