Tijekom 2010. godine u Osječko-baranjskoj županiji biciklisti su sudjelovali u 114 prometnih nesreća, a dva su poginula. Još ih je 27 teško, a 71 lakše ozlijeđen.
Čini se da su biciklisti skupina vozača koje se danas najviše spominje u negativnom kontekstu. Zakoni su jasni i ondje gdje postoji biciklistička staza – nema vožnje po kolniku ili nogostupu.
Svi ljutiti na bicikliste
Tamo gdje biciklističke staze nema – vozite se kolnikom ili siđite s bicikla i gurajte ga nogostupom. No, ni biciklističke staze, iako ih u samom Osijeku ima na desetke kilometara, nisu sve napravljene baš onako kako bi trebalo.
Na bicikliste su ljutiti svi, od pješaka, među kojima voze, do vozača motornih vozila, koji ih smatraju opasnosti na cesti. U pješačkim zonama biciklisti smiju voziti, ali polako. Međutim, svi su bar jednom bili svjedoci kada vlasnik vozila na dva kotača tako projuri da zamalo sruši pješaka! Jedna starija Osječanka upravo zbog ove situacije slomila je ruku na nogostupu, a biciklistica se nije zaustavila da joj pomogne. No, zabilježen je i suprotni slučaj kada je pješak “na lakat” dočekao biciklista koji se “rasuo” po pločniku koliko je dug i širok.
Pješaci su posve druga priča. Na osječkoj promenadi postoji označena staza kojom biciklisti voze, ali nema teoretske šanse da to učine u miru. Desetci pješaka lagano šetaju i još se ljute kada im biciklist zazvoni da se maknu. Nerijetki su i verbalni okršaji. Treba napomenuti da i neodgovorni pješak koji šeta po biciklističkoj stazi može “zaraditi” kaznu od 300 kuna.
Nebulozne staze
Neke biciklističke staze vode vas direktno u autobusne stanice, ali ima i onih koje jednostavno vode – nikuda! U Europskoj aveniji od nogostupa je “uzet” dio koji je označen kao površina za vožnju biciklista. Toliko je “širok” da jedva jedan biciklist može njome voziti, a da se dvojica mimoiđu nema šanse, osim ako jedan ne skrene među pješake na nogostupu. A biciklističku stazu na pješačkom mostu bolje je ne komentirati. U Divaltovoj se na istu stazu često parkiraju automobili, a nisu rijetkost ni u Vukovarskoj ulici.
U Strossmayerovoj ulici u Osijeku postoje četiri kolnička traka po kojima vozači voze kao da svi nekuda već kasne. Ondje bi se biciklisti trebali voziti uz njih, a na početnom dijelu je i tramvajska pruga. Tako, ako gledate, biciklist je već na pola ceste. Kako kaže jedan od Osječana: “Nema teorije da vozim po toj cesti, jer sam na njoj već dva puta nastradao”. No, prije nekoliko dana policija je baš u toj ulici naplaćivala kazne biciklistima koji su se vozili nogostupom.
Iz osječke policije kažu da se na takvoj cesti, gdje postoje četiri kolnička traka, biciklisti moraju prije skretanja prestrojiti u onaj prometni trak koji je najbliži strani na kojoj skreću. Pri tome moraju ostale vozače upozoriti davanjem znakova rukom, ovisno namjeravaju li skrenuti lijevo ili desno.
“Pa nisam ga kupio da ga guram…”
Zakon vrijedi i za malodobne koji se trebaju pridržavati propisanih pravila i ne smiju voziti nogostupom, već moraju gurati bicikl. I što sada s onima koji su mlađi od 14 godina? Zakon kaže da po cesti mogu voziti oni koji napune 14 godina pa stoga slijedi logično pitanje: Čemu onda imati bicikl, ako moraš hodati pokraj njega!?
Građani smatraju da tjeranje biciklista na ceste znači i veći broj poginulih biciklista. Vožnja cestom za bicikliste može biti jedino pogubna, jer se uz desni rub kolnika nalaze šahtovi u koje kotači upadaju. Ako ih poželite obići, to možete jedino da skrenete pred automobil ili veću “grdosiju” i možete se pozdraviti sa životom.
Policija u posljednje vrijeme provjerava i tehničku ispravnost bicikala. Na nekima nedostaju svjetla, na nekima zvonce, ili jedna od kočnica nije ispravna. Zbog velikog broja ovakvih bicikala policija vozače prvo upozorava, a potom i kažnjava. A kazna za vožnju biciklom po nogostupu iznosi 300, a za tehničku neispravnost 700 kuna.
Reakcija gradonačelnika
Na aktivnosti policije usmjerene na bicikliste reagirao je i osječki gradonačelnik Krešimir Bubalo koji je sugerirao da se bicikliste više upozorava, a manje kažnjava. “Ljudi se najčešće i voze biciklom jer nemaju za gorivo ili javni prijevoz. Razumijem da je državna blagajna prazna, ali ne treba ju tako puniti. Jasno je da svatko treba odraditi svoj dio posla, ali ovo je prežestoko”, rekao je Bubalo.
[blockquote]Za dvije trećine nesreće u kojima sudjeluju –
krivi su biciklisti
Kako kažu u PU osječko-baranjskoj, za dvije od tri nesreće u
kojima su sudjelovali biciklisti, vozači vozila na dva kotača su
krivi. Tijekom devet mjeseci ove godine na istom području
stradala su 84 biciklista. Pri tome su dva poginula, 19 ih je
ozlijeđeno teško i 63 lakše.
Bicikl nije bunt
Izjava kako na određenim mjestima dolazi do miješanja biciklista
i pješaka svojevrsno je priznanje koliko je potrebno popraviti
prometnu situaciju u gradu, jer kako znamo – biciklistima zakon
ne dozvoljava da budu među pješacima. A tražiti od biciklista
malo razumijevanja prema pješacima je potpuno besmisleno, jer
isti ti biciklisti u džepovima nose kazne koje im revno uručuju
predstavnici zakona i nije im do korištenja zvonca. Isto tako,
pozdravljamo reakciju gradonačelnika, ali biciklisti trebaju malo
više pomoći od riječi podrške. Ne trebamo brzinska polurješenja
nego sustavne i pametne promjene. Ovakav pristup policije je
potpuno kontraproduktivan i teško da će uroditi plodom. Kao da
zaboravljaju koliko su biciklisti zapravo potrebni i koliko
koristi svi imamo od porasta biciklističke mase. Bicikl nije
bunt.[/blockquote]
ZNAČI LI TJERANJE BICIKLISTA NA CESTE USKORO I VEĆI BROJ
POGINULIH BICIKLISTA?
BEZOBZIRNI VOZAČ NA BICIKLU JE VELIKA SMETNJA, BEZOBZIRNI VOZAČ U
AUTU JE UBOJICA
Sandra LACIĆ (Glas Slavonije)