Osječka autobus histerija: Istražili smo što se to točno događa na autobusnom kolodvoru

''Egzuds iz Slavonije.'' ''Dnevno nekoliko autobusa prema Njemačkoj iz Osijeka.'' ''Četiristo ljudi tjedno u autobusima napušta Slavoniju. Potoci suza slavonskih majki na autobusnom kolodvoru...''

To su samo neki od navoda koja unatrag tri tjedna svakodnevno
čitamo u svim nacionalnim medijima. Ponukani tim navodima,
odlučili smo istražiti je li riječ o histeriji, klasičnom
medijskom domino efektu gdje jedan medij  objavi popularan
članak, a zatim to svi ostali recikliraju, ili je riječ o nečem
trećem.

Budući da se u svim prilozima najćešće spominje riječ
autobus, logično je bilo probati istinu doznati
od onih koji koji upravljaju tim autobusima i znaju kakva je
situacija iz prve ruke, stoga smo razgovarali sa trojicom
vozača iz Osijeka, Slavonskog Broda i Zagreba
, koji su
ovim putem htjeli ostati anonimni jer im njihove prijevozničke
kuće ne dopuštaju davanje službenih izjava za medije.

Što se samih autoprijevozničkih kuća tiče, njihovi su komentari
uglavnom generički i šturi, te nam kažu kako su ostvarili
značajni rast u međunarodnom prometu, ali ne iznose
konkretne brojke
. Obične ljude ipak više zanima priča iz
prve ruke, stoga prenosimo što smo čuli od Ivana, Marija i Josipa
(podaci poznati redakciji).

Iz Slavonije međunarodni promet prema Njemačkoj obnaša nekoliko
značajnih autobusnih prijevoznika. Najpozantiji su hrvatska
podružnica Deutsche Touringa, Čazmatrans i Croatia Bus, a
od prošle godine i Panturist
, koji je do kraja 2014.
godine obnašao prijevoz u kooperaciji sa Čazmatransom i Touringom
na liniji Ilok-Dortmund, a od početka 2015. samostalno obnaša
liniju Vukovar – Stuttgart. Osim njih tu je i nekoliko manjih
privatnika kao što su Herc Tours, Pleša Reisen, Ludwig
Reisen i dr.
Njihovi autobusi prometuju iz Vukovara,
Županje, Vinkovaca, Đakova, Osijeka, Slavonskog Broda prema
njemačkim gradovima.

Iz Osijeka su najznačajnije autobusne linije ona u 15 sati koju
obnašaju Touring i Čazmatrans, te u 18 sati koju obnaša
Panturist. Ove linije prometuju svakodnevno, dok dva puta tjedno,
srijedom i subotom Croatia Bus vozi za Berlin i Hamburg u 13:15
sati.

Linije u 15:00h i u 13:15h prometuju duže od
desetljeća
, dok je Panturistova linija otvorena prošle
godine kao dio strateškog usmjeravanja na samostalan međunarodni
promet nakon što im je vlasnik postao Deutsche Bahn i u Hrvatsku
implementirao svoj IC Bus standard prijevoza. Mimo njih niti
jedan novi polazak nije uveden prema Njemačkoj kao što je lažno
navedeno u nedavnim napisima.

[span class=attention]PROČITAJTE: Kamo je otišla Hrvatska, kamo je otišao moj
Osijek
[/span]

Ivan i Mario su dugogodišnji profesionalni
vozači
i u svojim poduzećima su raspoređeni na
međunarodne linije. Obojica prema Njemačkoj iz Slavonije voze
godinama tako da su svjedočili migracijskim kretanjima prije
ulaska u EU i poslije.

Za početak smo ih pitali za njihov komentar vezano uz nedavne
napise o masovnom egzodusu.

Činjenica jest da je dosta autobusa u periodu oko prvog
svibnja otišlo prema Njemačkoj, ali tu treba naglasiti da
takvom pojačanom potražnjom svjedočimo svake godine kada
kreće sezona šparoga
. Naime, i prije pet godina
znali smo puniti pet ili više autobusa tijekom sezone
šparoga
, gdje smo prevozili grupe tzv. šparogaša koji
svake godine odrade sezonu na radovima u poljima u Njemačkoj. Ove
godine se ta brojka kretala kao i ranijih godina i tu nisam vidio
ništa neuobičajeno
– rekao nam je Ivan, dok se Josip
nadovezuje.

Ove godine je specifično bilo i to što je prvi svibanj pao
na nedjelju, a ponedjeljak je bio u Njemačkoj neradan dan.
Također se poklopilo to što je za prvi svibanj bio i pravoslavni
Uskrs, tako da je dobar dio putnika koje smo odvezli za Njemačku
bio zapravo pravoslavne vjeroispovjesti iz Slavonije i Srbije
koji su išli u posjet rodbini.

Vozače smo upitali i za mišljenje oko povećanja broja migranta
prema Njemačkoj.

Rekao bih da se brojka lagano povećava iz godine u godinu,
ali i dalje to nisu značajne brojke kakve mediji navode. Moram
napomenuti da su autobusi specifična vrsta prijevoza, gdje se za
razliku od zrakoplova svatko može uvjeriti u to jesu li popunjeni
ili ne, a značajniju ulogu igra i nikada niža cijena prijevoza.
Cijena od Osijeka do Munchena je i do 30% jeftinija nego
prijašnjih godina, dok se očekuje i pad od 90% nakon dolaska
zelenih (FlixBus op.a.) koji osvajaju tržišta nudeći dampinške
cijene dok ne unište konkurenciju, što u slučaju Hrvatske može
imati dugoročno povoljne učinke za samog putnika, jer svi
prijevoznici koji voze iz Slavonije za Njemačku pored toga
obavljaju i ostale vrste autobusnog prijevoza tako da će ta borba
biti duga
– objašnjava Ivan.

Zanimljivo bi bilo spomenuti da se danas prijevoz iz Slavonije
vrši specifičnim autobusima, koji za razliku od klasičnih sa 50
sjedala imaju 5-8 sjedala manje kako bi se povećao komfor
putnika.

Samim time ispada da danas s punim autobusom prevezemo
manje putnika nego prije nekoliko godina,
uz smijeh kaže
Josip.

Htjeli smo provjeriti ima li Slavonaca koji prema Njemačkoj
putuju iz Zagreba, a tu nam je na raspolaganju bio Mario, rođeni
Slavonac koji s obitelji već desetak godina živi i radi u
Zagrebu.

Što se sastava putnika tiče, određeni dio putnika čine
Slavonci, a njihovi razlozi zašto putuju iz Zagreba su
prvenstveno veći izbor destinacija u Njemačkoj na koja iz Zagreba
voze naši autobusi. Ne mogu govoriti o točnim brojkama, ali
možemo reći da na svakom polasku bude od 2 do 5 osoba koje su iz
Slavonije i Baranje. No, kada me već pitate za brojke koje
prevezemo prema Njemačkoj, moram spomenuti da gotovo jednake
brojeve ljudi vraćamo i nazad u Hrvatsku. Naravno da iz Njemačke
ne vozimo prazni, već naprotiv, često imamo slučajeve
kada s jednim busom odemo iz Hrvatske, a liniju vraćamo sa tri
autobusa
, kaže Mario te nam kaže kako mu ti
povratci znaju biti teži dio posla.

Većinom su to ljudi koji su otišli u Njemačku vjerujući
kako ondje teče med i mlijeko, da bi se teško razočarali i
doživjeli neuspjeh nakon nekoliko tjedana. Tada se vraćaju
razočarani, i često bude situacija da su u alkoholiziranom stanju
te nam rade probleme na putu
– rezignirano nam priča Mario,
a Ivan i Josip se nadovezuju da je ista situacija u
Slavoniji.

Oko Uskrsa smo u tri dana dali dodatne kapacitete na našoj
liniji, te je prema Njemačkoj išlo 15 autobusa, ali već iza
uskrsnog ponedjeljka smo organizirali možda dva autobusa manje
prema Hrvatskoj
– potvrđuje Ivan.

Iz svega navedenog zaključujemo kako su razmjeri
iseljavanja daleko manje od onog što nam je plasirano zadnjih
dana, ali i dalje su te brojke nažalost prevelike
.

Nameće se pitanje je li zbilja situacija toliko loša. Često
čitamo o tome kako je Osijek pust grad, a ni ostali slavonski
gradovi se ne mogu pohvaliti boljom situacijom, ali onda se
zapitamo što je s onim ljudima koji su ostali ovdje.

Svjedočimo da se unatrag godinu i nešto dana u samom
Osijeku pokrenulo dosta samostalnih i uspješnih
projekata 
od strane ljudi kojima je prekipjela ta
famozna osječka apatija i malodušnost. Odlučili su stisnuti zube
i dati si truda u samostalnom poduzetništvu i u tome su
naposlijetku uspjeli! 

Samim time se nameće pitanje kako će oni dugoročno opstati ako
više ne ostane ljudi koji će kupovati njihove proizvode ili
koristiti njihove usluge?!

S druge strane, sve češće susrećemo povratnike iz
Irske
. U razgovoru s njima razvidno je da je od svakih
10 osoba jedna ostvarila konkretnu karijeru i maknula se od
pranja suđa, dok su ostali zapravo bili na produženoj eksurziji,
i umjesto novih iskustava u poslu su donijeli iskustva u provodu
i zabavi.

Situacija je daleko od idealne, ali hoćemo li uspjeti u
svom životu ovisi isključivo samo o nama
. Pobjeda
je  slađa kada se ne ide linijom manjeg otpora nego se
upornošću svladaju prepreke i dođe do cilja. No, na tom cilju
Slavoncima i Baranjcima zasigurno senzacionalistički naslovi
zasigurno neće biti od pomoći.

Odlazak od kuće je nešto što nosi stanovitu odgovornost koje
mnogi nisu svjesni. Slavonija je osim epicentra iseljavanja i
postala poligon za razne teorije zavjere i medijskog
crnila.  Te priče idu tako daleko da se već otvoreno priča o
planskoj depopulaciji. 

Dragi naši emigranti, Slavonija i Baranja Vas trebaju
ovdje, jer ako su već svi digli ruke od nas, ne smijemo i sami to
učiniti
. Pokažimo taj famozni inat i prkos Slavonski te
ga usmjerimo u vlastiti trud i rad s ciljem da njemačke plaće što
prije počnemo zarađivati ovdje!

Pozivamo i sve medije da počnu prenositi i pozitivne
priče iz Slavonije koji ima, ali valjda nisu zanimljive pored svi
silnih autobusa… 

SiB.hr

Iz naše mreže
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail redakcija@sib.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari