
S obzirom da je u posljednje vrijeme povećan promet bicikala, mopeda i motocikala, u Policijskoj upravi osječko-baranjskoj zaprimili su i određeni broj upita vezano za električne bicikle koji se odnose na obveze registracije vozila i posjedovanje vozačke dozvole određene kategorije za upravljanje istima.
S tim u vezi, policija daje slijedeće pojašnjenje:
“Bicikl” je definiran odredbama Zakona o
sigurnosti prometa na cestama kao vozilo koje ima najmanje dva
kotača i koje se pokreće isključivo snagom vozača ili koje je
opremljeno pedalama i pomoćnim električnim motorom čija
najveća trajna snaga nije veća od 0,25 kW i koja se
progresivno smanjuje do nule kad brzina dostigne 25
km/h, ili prije, ako vozač prestane pokretati pedale,
dok je “moped” definiran kao motorno vozilo s
dva ili tri kotača čiji radni obujam benzinskog motora nije veći
od 50 cmᶟ ili čija trajna snaga u slučaju elektromotora, ne
prelazi 4 kW i koje na ravnoj cesti ne može razviti brzinu veću
od 45 km na sat.
Kod električnih bicikala, dakle, trajna snaga
motora ne smije premašivati navedenu vrijednost, a brzina 25 km
na sat te moraju biti osim elektromotorom opremljeni i
pedalama. Kod mopeda pak, snaga elektromotora može
prelaziti vrijednosti propisane za bicikl, ali ne smije biti više
od 4 kW, dok brzina ne smije biti veća od 45 km na sat. Sukladno
navedenom, svako vozilo koje nije opremljeno pedalama, a ima
elektromotor, smatra se mopedom, dok se vozila koja su
opremljena osim pedalama i elektromotorom, a trajna snaga takvog
motora ili brzina prelaze navedene vrijednosti (0,25 kW i 25 km
na sat) također se smatraju mopedom. Bitna razlika je u tome što
električni bicikl ima elektromotor samo kao potporu vozaču
prilikom vožnje, dok je moped motorno vozilo koje se pokreće
isključivo snagom vlastitog motora.
POGLEDAJTE >>> Biciklisti oprez, evo za što vas sve policija
može kazniti
Vozila definirana kao moped svrstana su sukladno Pravilniku o
tehničkim uvjetima vozila u prometu na cestama u L kategoriju
vozila i podliježu registraciji, a za upravljanje istima potrebno
je imati “AM” kategoriju vozačke dozvole i minimalnu starosnu dob
od 15 godina, dok za električni bicikl ne postoje nikakve
obveze u smislu registracije i posjedovanja vozačke
dozvole, ali je čl. 165. i 166. navedenog pravilnika
propisana obvezna oprema za bicikle. Također, napominjemo i
kako su se vozači bicikla (pa tako i električnog) dužni kretati
biciklističkom trakom ili biciklističkom stazom, a gdje one nisu
izgrađene dužni su se kretati uz krajnji desni rub prometne
trake.
Osim navedenih zakonskih odredbi, postoje i mnoge druge odredbe
Europske unije koje reguliraju unos, ispitivanje i odobravanje,
kao uvjete za puštanje u promet električnih vozila, te se za sva
konkretna pitanja glede tehničkih karakteristika električnih
vozila kojim namjeravate prometovati možete obratiti Centru za
vozila Hrvatske, tj. stanicama za tehničke preglede vozila.
SiB.hr