Vijesti / Ostalo

rtl doznaje

Hrvatska ne zna dob svojih vozača autobusa. Za volanom mnogi iznad 70, rade zbog preniskih mirovina

Hrvatska ne zna dob svojih vozača autobusa. Za volanom mnogi iznad 70, rade zbog preniskih mirovina
Screenshot/RTL

U Hrvatskoj ne postoji nacionalni registar vozača. Ne znamo koliko ih je točno na prometnicama, tek je procjena da ih je 70-ak tisuća. Ne znamo kojih su godina

Tragedija poljskog autobusa, koji je vozi vozač sa 72 godine, otvorila mnoga pitanja. Profesionalni vozači u Hrvatskoj strahuju da bi se to moglo i njima dogoditi, piše RTL.

Za volanom automobila ili autobusa, Mario je na cestama već 28 godina. "Od toga sam 24 godine profesionalni vozač. Mogu li se zamisliti da budem vozač i sa 72?Ne rado", kaže nam Mario Pražev,profesionalni vozač autobusa.

Sadržaj se nastavlja...

Upravo se čita

No mnogi njegovi kolege nemaju izbora. Jer, kažu nam u sindikatu, problem je što su mnogi prijavljeni na minimalac.

"Njihova mirovina na temelju tih malih prijava je zaista minimalna. I ti su ljudi, realno, ne mogu živjeti od tih mirovina. I oni su prisiljeni, ako su u zdravstvenim uvjetima takvim da mogu nastaviti raditi, da se ponovno uhvate tog posla. A tu je i zakonodavac omogućio da uz primanje svoje mirovine oni četiri sata još mogu raditi", kaže za RTL televiziju Miljenko Gorčnin, predsjednik Hrvatskog sindikata vozača.

A 72-godišnji vozač poljskog autobusa nije radio samo četiri sata. I u Hrvatskoj, doznajemo, stariji vozači u mirovini najčešće voze upravo putničke autobuse, koji se, doznajemo, najmanje kontroliraju. No, kakva je činjenično stanje na hrvatskim prometnicama, možemo tek nagađati.

Jer u Hrvatskoj ne postoji nacionalni registar vozača. Ne znamo koliko ih je točno na prometnicama, tek je procjena da ih je 70-ak tisuća. Ne znamo kojih su godina. A ne znamo ni tko ih kontrolira s obzirom na to da inspekcija rada nema uvid u tahograf, a inspekcija prometa u ugovor o radu. Pa ni jedna inspekcija, zapravo, nema cijelu sliku o radu vozača.

Iako prolaze rigoroznije liječničke preglede minimalno svakih pet godina, u njima nedostaje test na bolest spavanja, pojašnjava nam profesor s Fakulteta prometnih znanosti.

"Problem je u Hrvatskoj što nema testa na apneju što je u skladu s eu direktivom a nijemci su otkrili da je to ogroman problem vozača", kaže Rajko Horvat, profesor na Fakultetu prometnih znanosti.

Vozačima je ukinut i beneficirani radni staž. Ali to je samo vrh sante leda loših uvjeta koji mogu kulminirati tragedijom poput ove s poljskim autobusom, kaže nam jedan od vozača.

"Pitanje je kad će se to desiti i nekom našem prijevozniku. Bez obzira bilo to u Hrvatskoj ili bilo to bilo gdje vani. Jednostavno, pritisci su veliki. Nažalost, radne snage kao i u većini drugih zanimanja je vrlo malo, a mladost treba motivirati", kaže Mario Pražev, vozač autobusa.

Radni je dan dug, posao naporan, a odgovornost ogromna. Jer svaki put kad sjedne za volan, Mario kaže na duši nosi života koliko putnika sjedi iza njega u autobusu.


Izdvojeno

Reci što misliš!