
Cyberbullying, vrijeđanje i agresivno ponašanje u online igrama i društvenim mrežama postaju sve prisutniji problemi
U digitalno doba gdje gejming, gaming ili jednostavno, igranje kompjuterskih igrica sve više ulazi u svakodnevicu, projekt todayafk.com donosi osvježavajući i odgovoran pristup gejmanju. Tanja Softić, začetnica ove ideje, otkriva kako gejming može biti zdrav i zanimljiv dio života, ako se njemu pristupi s razumijevanjem, mjerom i sviješću. Sama Tanja sebe ne smatra profesionalnom gejmericom, ali igra iz čiste strasti i ljubavi, čime pokazuje da amatersko bavljenje gejmingom može biti jednako smisleno.
Gejmanje, kao i svaki drugi hobi, ima svoje razine — od rekreativnog do profesionalnog. Tanja sarkastično kaže kako je pro u Candy Crushu, s više od 12.000 prijeđenih razina, ali i da uživa i u drugim kompjuterskim igricama. U njenom domu, gotovo svi su gejmeri, pa čak i najmlađi, koji već s lakoćom barata mišem. No, iako dijele gejming kao obiteljsku poveznicu, svjesni su koliko igra može izazvati i sukobe — zato su naučili da je bolje ne igrati zajedno kad emocije planu.
Uvođenje pojma “AFK” (away from keyboard) u širu upotrebu bio je i način da se otvori prostor za razmišljanje o zdravim granicama u digitalnom prostoru. Tijekom pandemije, gejming je postao jedan od glavnih oblika zabave za djecu i mlade, ali i izazov za roditelje koji često ne znaju što se točno događa dok djeca igraju. Tanja ističe kako je odgovorno gejmanje moguće i da se iz gaming svijeta može izvući mnogo pozitivnog, samo ako se ne prepusti stihiji.
Jedna od ključnih poruka koje Tanja uporno ponavlja je da roditelji moraju biti uključeni. AFK je zapravo više namijenjen njima nego djeci – roditelji trebaju naučiti koje igre djeca igraju, kakav je njihov sadržaj i koliko vremena im posvećuju. Gejming nije izvor problema sam po sebi, već način na koji se koristi. Bitno je da se roditelji informiraju, postave granice i budu uzor u korištenju tehnologije.
Cyberbullying, vrijeđanje i agresivno ponašanje u online igrama i društvenim mrežama postaju sve prisutniji problemi. Tanja upozorava kako anonimnost na internetu omogućuje djeci da se lakše upuste u toksične komunikacije, često bez svijesti o posljedicama koje takvo ponašanje može imati na druge. Osnaživanje kroz razgovor, primjer i pozitivno ponašanje ključno je za izgradnju zdrave gejming zajednice.
Tanja nije samo gejmerica, već i obrazovana žena, majka i zaposlena osoba koja svojim primjerom pokazuje da gejmanje ne mora isključivati odgovoran život. Ona naglašava da ni ona nije uvijek znala stati na vrijeme, ali da je važan zdrav razum i jasna rutina. Umjesto zabrana, djecu treba učiti samodisciplini i pravilnom rasporedu vremena – škola, obaveze, pa tek onda igre.
Projekt todayafk.com organizira radionice koje roditeljima pomažu da razumiju gejming kulturu. U radionicama djeca uče surađivati, dijeliti, čekati red, a roditelji se upoznaju s osnovama digitalne pismenosti. Ističe se važnost edukacije roditelja o osnovama sigurnosti, ali i o konkretnim prijetnjama poput aplikacija s nestajućim porukama, poput Snapchata, koje otežavaju nadzor nad dječjom komunikacijom.
Iako su škole ponekad pasivne u prihvaćanju ovakvih inicijativa, Tanja i njen tim su našli uspješan model – spoj edukacije i natjecanja. Organizirali su turnire u igranju računalnim igrica, gdje su natjecatelji mogli dobiti dodatne bodove za znanje o sigurnosti na internetu. Tako su djeca učila kroz igru i natjecanje, a poruke su im ostajale dugoročno u svijesti. Sve to vodi prema jednom cilju – odgovornom, svjesnom i pozitivnom pristupu gejmingu, koji ne isključuje život, već ga može dodatno obogatiti.
Cijelu priču s Tanjom i više o ovom odličnom i zanimljivom projektu možete čuti u novoj Bećar priči.