
Dok je u određenim objektima davanje napojnice karticom uobičajeno, bez obzira na oporezivanje, ostali to smatraju nepotrebnim
Iako većina osječkih ugostiteljskih objekata još uvijek nema mogućnost plaćanja pića karticom, sve ju više njih uvode, što znatno olakšava cijeli proces, ponajviše turistima i onima koji više nemaju naviku plaćanja gotovinom. Međutim, problem su i dalje napojnice koje se, ako se već i ostavljaju tim putem, nakon određenog iznosa oporezuju.
Takav je slučaj u osječkome Waldingeru u kojemu se redovito i sve češće plaća karticom, bilo da je riječ o restoranu ili slastičarnici. Bakše koje konobari tako dobiju isplaćuju im se na račune tek krajem mjeseca, a u pitanju su, s obzirom na vrste ugostiteljskog objekta, mnogo veći iznosi nego što je to praksa u kafićima.
Mjesečne bakše iznose i od 300 do 400 eura po konobaru
”Taj je sustav kod nas profunkcionirao i postalo je normalno isplatiti napojnicu karticom. To se pokazalo dobro i ovdje i na moru – štoviše, ide konobarima i u prilog budući da oni koji nisu imali gotovine za bakšu, sada ju bez problema mogu ostaviti, tako da nam je drago da je i to postalo dio našega poslovanja. Uz osnovni trošak, gost jednostavno sam ukuca onoliki iznos koji želi dodatno dati i za koji smatra da ga je konobar, s obzirom na pruženu uslugu, zaslužio”, pojašnjava za SiB.hr Berislav Mlinarević, vlasnik Waldingera.
Dodaje kako mjesečne napojnice iznose i od 300 do 400 eura po konobaru koji radi u restoranu na Jadranu. Dakako, u Osijeku je taj iznos dvostruko niži, ali i dalje je visok. Da će prijeći 3.360 eura godišnje, nakon čega se kreće oporezivati po stopi od 20 %, Berislav se ne boji.
”Nije ni prošla godina dana od uvođenja toga sustava, pa još ne znamo konkretno kako će se sve odviti. Ipak, djelatnici na moru rade sezonski, odnosno u razdoblju od četiri do šest mjeseci, pa teško da ga i mogu prestići. Na kopnu su pak bakše same po sebi niže, stoga ne bi trebalo ni doći do njihova oporezivanja”, smatra Mlinarević.
Neki su još uvijek protivnici davanja bakše karticom
Da je kartično poslovanje općenito u porastu, svjedoči i Tomislav Vajda, vlasnik osječkoga Barcelona puba. Iako je, doduše, riječ o mnogo manjem ugostiteljskom objektu, sve se više njegovih gostiju odlučuje na plaćanje pića karticom, ali i na ostavljanje napojnice koja se kod njih još uvijek daje isključivo gotovinom.
”Uveli smo kartično plaćanje prije desetak mjeseci, a već nam donosi jednu petinu cjelokupnoga prometa, što me uistinu iznenadilo. Bez obzira na to, konobari dosta često dobivaju bakše, i to posebice nakon uvođenja eura budući da su ljudi pomalo izgubili pojam o realnoj vrijednosti novca. Primjerice, račun zna iznositi 17, a oni ga zaokruže na 20 eura, što je tri eura, odnosno gotovo 23 kune više. Ranije se nikada nije ostavljao toliki iznos napojnice za nekoliko boca piva, već je to bila praksa isključivo u restoranima”, ističe Vajda.
Spomenuti ugostitelj, stoga, još uvijek ne planira uvesti ostavljanje bakše karticom u svojemu objektu sve dok to ne bude morao. Štoviše, smatra kako ništa ne nedostaje ni ovakvome načinu plaćanja – tko želi i može, platit će piće karticom i konobaru dati napojnicu gotovinom, ili će pak cjelokupni iznos platiti u papirnatom obliku.
”Ne želimo stvarati dodatan posao računovodstvu”
”Držimo se onoga da postoji plaćanje karticom, ali bez bakše. Konobari tako nisu zakinuti, već onaj tko želi dati napojnicu, dat će ju svakako. Uostalom, bakša bi djelatniku trebala biti dostupna odmah, a ne tek za tjedan, dva ili mjesec, što je, primjerice, loše za nekoga studenta koji radi kod nas za dnevnicu. Ne kažem da za nekoliko godina to neće biti standard i dobro funkcionirati, ali za sada još ne želimo davati dodatnoga posla zaposlenicima iz računovodstva”, zaključuje Vajda.
Iako je kartično plaćanje postalo uobičajena praksa u mnogim osječkim ugostiteljskim objektima, u što ponajprije ulaze restorani, izazovi vezani uz napojnice i njihovo oporezivanje i dalje ostaju aktualni. Uvođenje novih sustava plaćanja može donijeti značajne prednosti, ali i dodatne administrativne zahtjeve za ugostitelje. S obzirom na različite pristupe, jasno je to kako će se sustav davanja napojnica putem kartica postupno razvijati, no još uvijek postoje nesuglasice među vlasnicima o najboljemu načinu njegove implementacije.