EPK 2020. Osijek, Rijeka, Pula ili Dubrovnik? Danas tijekom popodneva saznat ćemo koji će od hrvatskih gradova odnijeti titulu Europske Prijestolnice Kulture 2020.
Za one kojima je promaknulo, riječ je o projektu kojim se želi
istaknuti bogatstvo i raznovrsnost europskih kultura, jačati
kulturne veze koje povezuju Europljane, povezati stanovnike
različitih europskih država, promovirati njihovu
multikulturalnost i višejezičnost kao i uzajamno razumijevanje te
potaknuti osjećaj europskog građanstva.
Komisija je obišla kandidirane gradove, podnijela izvješća, a u
iščekivanju konačne objave, mi Vam donosimo intervju s jednim od
osnivača kulturne udruge Phonogram. Što nam kulturno ima za reći
Darko Bošnjak, u nastavku…
Na koji način Phonogram doprinosi jačanju kulturne scene
i na koje ste prepreke naišli u dosadašnjem djelovanju?
O) Mi se bavimo promicanjem nezavisne glazbene kulture i
shodno tome smo se koncentrirali na organizaciju koncerata,
tematskih glazbenih večeri i izložbi s naglaskom na glazbenu
kulturu. Iako su reakcije na naše aktivnosti pozitivne, moramo
priznati da se susrećemo s već prepoznatljivom osječkom
letargičnošću u smislu slabijeg odaziva na događanja, ne samo
naša nego i ostalih organizatora. Svi nezavisni organizatori
glazbenih događanja u Osijeku to rade zbog manjka sadržaja, zbog
publike i jer žele pomaknuti osječku scenu s mrtve točke, no
nerijetko se dogodi da posjetitelji ne pokažu interes i ti
organizatori onda krpaju financijske nedostatke iz svojih
sredstava. Ono što je najbolnije je što isti ti ljudi koji ne
iskazuju interes za događanja, poslije govore kako tih događaja
nedostaje što je svojevrsni paradoks s kojima se većina ljudi
koji nešto pokušava napraviti u ovom gradu susreće.
Phonogram je na osječkoj kulturnoj sceni dvije godine,
jeste li u tom razdoblju primijetili pomake na kulturnoj sceni
koji bi mogli utjecati na osvajanje titule EPK?
O) U tom vremenu se osim nas pojavilo još nekoliko
organizacija koje se bave organizacijom koncerata tako da se sada
gotovo svaki vikend održava neki koncertni događaj, što je u
svakom slučaju veliki napredak na tom području. Osim koncerata
primijetio sam da su se stvari pomaknule i na ostalim područjima
kulture prvenstveno zahvaljujući udrugama koje djeluju na
području kulture. Tu se svakako može istaknuti ReArt festival
koji ima veliki potencijal promaknuti se u prepoznatljivu
značajku grada Osijeka. Unatoč pozitivnim pomacima, smatram da je
to ispod razine na kojoj bi grad veličine i reputacije Osijeka
trebao biti.
Je li ‘problem’ Osijeka nezainteresiranost građana ili
nedovoljna aktivnost institucija koje mogu utjecati na
promjene?
O) Kao što sam prije spomenuo, Osijek je postao prepoznatljiv
po letargiji i pasivnosti. Događanja ima, ali nema dovoljno
zainteresiranih ljudi. Kada bi bilo više ljudi koji podržavaju
postojeća događanja, omogućio bi se razvoj kulturne scene i bilo
bi više kvalitetnih događaja. Mislim da se ne gura dovoljno
alternativna kultura u odnosu na institucionaliziranu kulturu i
da se ne radi dovoljno na približavanju kulture mladim
ljudima.
Osim u Phonogramu, aktivan si i na “skateboarding” sceni,
koja je također dio osječke kult.scene i brenda. Može li se, i na
koji način, poraditi na tom području u svrhu jačanja osječke
kulturne prepoznatljivosti?
*Pannonian Challange je već godinama
najpopularniji događaj u gradu koji privlači ogroman broj
posjetitelja iz Osijeka, Hrvatske i svijeta. Logično je da se
napravi korak dalje u tom smjeru, a to uključuje proširenje i
nadogradnja postojećeg skate parka te izgradnja skate parka
zatvorenog tipa koji bi zasigurno dodatno pridonio razvoju i
atraktivnosti ekstremnog sporta u Osijeku. Čudi me da grad to još
nije prepoznao i da ne zna bolje iskoristiti ovoliki potencijal.
Koji bi, po tvome mišljenju, trebali biti glavni
kriteriji za osvajanje titule EPK i ispunjava li ih
Osijek?
O) Bitno je da grad ima namjeru ulagati i promovirati sve
aspekte kulture i u budućnosti, a ne da se ovo tretira kao
jednokratna injekcija sredstava koja će se potrošiti i onda se
sve vratiti na staro. Može li Osijek u potpunosti iskoristiti
potencijal osvajanja titule EPK ne znam, ali se nadam da
hoće.
Sinoć se u Barcelona pubu održalo predavanje i rasprava
“Welcome EPK 2020: perspektiva supkulture – što
možemo?”, o čemu će biti riječ i jesu li potrebni češći
“eventi” ovakvog tipa?
O) Na raspravi su se našli ljudi koji već godinama pokušavaju
napraviti nešto na sceni alternativne kulture grada Osijeka te će
se pokušati konkretnije identificirati problemi s kojima se
susrećemo i kroz diskusiju doći do saznanja koja bi nam mogla
pomoći u budućnosti. Ništa se neće promijeniti nakon jednog
sastanka, niti mislim da bi češći sastanci mogli napraviti neku
veliku razliku. Ono što je bitno je poduzimati akcije koje će
uključivati ljude i približavati im kulturne sadržaje u nadi da
će oni to prepoznati kao nešto vrijedno podržavanja.
I na kraju još samo kratko, je li Osijeku potrebna titula
EPK i bi li ju znao iskoristiti?
O) Osvajanje titule bi svakako promijenilo stvari na bolje po
pitanju kulturne ponude i eksponiranosti kulturnih sadržaja. Da
li bi grad znao u potpunosti iskoristiti potencijal i iz toga
mogao napraviti trajne promjene na bolje u kulturnoj sceni grada,
možemo se samo nadati.
Razgovarala: Kristina Birovljević